• Anonym

Farligt att ha haft många sex-partners?

Jag tycker mig ha hört nånstans att det kan vara farligt att ha haft många sexpartners. Både sjukdomsmässigt och att det kan vara svårare att bli gravid. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?

(många i mitt fall är ca 45 st)

• Svar på tråden Farligt att ha haft många sex-partners?
  • Anonym

Varför skulle det vara det?
    Om man skyddar sig mot sjukdomar och graviditet så ska det ju inte vara något konstigt.
    Men har du inte skyddat dig och drabbats av någon sjukdom och man går med detta för länge kan det resultera i sterilitet, syftar på klamydia.
    Testa dig om du är osäker om du har någon sjukdom om du har haft oskyddad sex.

Har oxå haft en del partners förr men jag lyckades bli gravid nu med min sambo. Även om det tog ca 6 månader, men det tror jag inte har att göra med om man har haft för många sexpartners.

• Anonym

Självklart spelar det ingen roll hur många sexpartners du haft.Det viktiga är att man skyddar sig. Lycka till om du försöker bli gravid.

• Themis

Det är en risk att ha många partners eftersom även kondomskydd kan vara otillräckligt, det räcker i oturliga fall att gnida kön mot varandra för att överföra viss typ av smitta. Har man många partners blir smittotillfällena fler för alla de sjukdomar som ni redan känner till, och på senare år har man börjat fästa särskild vikt vid HPV (humant papillomavirus), viruset som ger kondylom.

Smittrisken är 2/3, men det är bara 10% som får de avslöjande vårtorna. Övriga är bärare av viruset och HPV anges vara en av de nödvändiga förutsättningarna för att utveckla cellförändringar och cancer i underlivet, även om det krävs fler faktorer. Har man även oturen att vara bärare av genitalherpesvirus så samverkar de båda och risken blir större än 1+1.

Det finns 30 kända genitala HPV-virus och det mest aggressiva, HPV-16, anses öka risken för cellförändringar och bl a slidcancer med så mycket som 170 gånger. Risken att smitta barn vid förlossningen är 30% om man är virusbärare, 60% om man har aktiva kondylomvårtor. Mamman kan även smitta barnet senare om hon har virus på sina händer och sen sköter barnet och kommer åt könet.

Riskfaktorer för kvinnor att förvärva HPV och även precancerösa cervixförändringar är ung ålder, många partners, p-piller.

Källa: Medical Science Net
    www.medscinet.se/infpreg/specinfo/main.asp

• Anonym

Ingen fara. Du kan vara helt lugn. Det är väl bara bra att ha provat på lite karlar så man vet vilka som funkar, eller hur?

anna

• Anonym

Trådstartaren här:

Jag vet definitivt att min nuvarande funkar och det väääldigt länge till! Men det var nog det som Bumsan skrev som jag har hört. Jag skulle ljuga om jag sa att alla mina tillfälliga förbindelser var skyddade i min ungdom.. Men jag undrar om man kan testa sig för den där "bakterien"... *funderar*

Jag har haft klamydia en gång men tror inte att det ska vara nån fara för jag testade mig ganska ofta på den tiden. För övrigt sa min gynekolog att nuförtiden blir kvinnor i princip aldrig sterila av klamydia för det testas alltid och man ska ha haft det länge för att det ska ha tagit skada.

• Anonym

Om man får sammanväxningar p g a klamydia beror på om det blivit inflammation i äggledarna och det behöver inte ha att göra med hur länge man haft klamydia. Själv har jag bara haft två partners (nuvarande samt tidigare sambo) men ändå lyckats blivit smittad av klamydia - alltså av min första partner. Det var för femton år sedan och när jag gjorde en genomspolning härom året visade det sig att ena äggledaren var tilltäppt så man vet aldrig. Jag hade aldrig några symptom på klamydia, jag testade för att jag fick veta att jag borde göra det och fick penicillin.

• Anonym

Ok, fast denna tråd inte handlar om Klamydia så måste jag slänga in en kommentar. Nu ska alla kvinnor testas för klamydia varje gång de gör en gynekologisk undersökning och det gör man väl varje år?
    Jag kände heller aldrig nåra symptom på klamydia men det visades sig att jag gått med det i ett halvår (jag fick veta vem jag fått det av).

• Anonym

Gyn undersökning varje år.. näe inte jag. Är jag "konstig" då...?!

När jag tog cellprov sist sa hon att den risken ökar med många partners och oskyddade samlag.

• Zmulan

Äsch, det är väl bra att ha testat fler än en . Bara man har kondom så är det ju okey. Det är absolut inte farligt iaf förutsatt att man skyddar sig!!

• Anonym

Kroppen känner ju inte av hur många sexpartners du har haft! Så länge du skyddar dig och inte gör något som är skadligt för kroppen är det ju ingen skillnad om du varit med 100 killar en gång, eller varit 100 gånger med en kille. Förstår ni mitt resonemang?

Svar på tråden Farligt att ha haft många sex-partners?