Pärlbroderi?
Är lite nyfiken om det är fler än jag som håller på med pärlbroderi?
Tänkte vi isåfall kunde ha en egen liten tråd..
Är lite nyfiken om det är fler än jag som håller på med pärlbroderi?
Tänkte vi isåfall kunde ha en egen liten tråd..
Vilken typ av pärlbroderi? När man broderar mönster på tyg med pärlor eller när man gör saker enbart av pärlor (alltså inte pärlvävning, utan bara med pärlor, nål och tråd). Jag pysslar med båda sorterna. Det finns en bild bland mina bilder av ett väsklock jag gjort av pärlor.
Vad tjusigt det blev..
Jag håller på med (tror det heter Grönländskt pärlbroderi), då man bara arbetar med nål, tråd och pärlor..
Har inte hunnit gjort så mycket än, sitter och försöker göra några smådukar, men det tar väldigt mycket tid...
Det är jättekul att pyssla med, men som du säger tar det tid. Jag brukar dessutom hitta på egna mönster och då tar det ännu längre tid.
Just nu funderar jag på om man kan göra en pärlbrynja (typ en ringbrynja fast av pärlor), men jag drar mig för det eftersom det går åt MASSOR av pärlor och kommer ta en hel evighet.
egna mönster?
Gud vad kul, det närmsta jag har kommit är att byta ut färger i vissa mönster...
Är det inte krångligt att knåpa ihop egna?
Kan tänka mig att det tar grymt lång tid...
Pärlbrynja? hmm...ungefär lika stor som en vanlig brynja också eller?
Isåfall kan jag nog tippa på att det kommer ta några år...
Njae...egna mönster är väl att ta i. Jag brukar sitta och prova mig fram och sen när jag lyckas få ihop nåt bra så har jag aldrig skrivit ner hur jag gjorde, så jag har ju aldrig nåt mänster att följa ifall jag skulle vilja göra två likadana av något...
Ja, jag vill ha den som en vanlig brynja fast jag får nog sy fast den på nåt tyg och sätta snörning i sidorna. Och precis som du säger så kommer det nog ta några år...
ahh...ok, då hänger jag med...
Men det är kul att bara sitta och experimentera ibland, man vet aldrig vad man kan komma fram till...
Det skulle vara riktigt häftigt att se den när den är klar...har aldrig hört någon som gett sig på ett så stort projekt faktiskt...
Det lär nog dröja, för pärlorna lär ju kosta sin lilla slant. Men jag har hittat en pärlbutik online som säljer pärlor i halvkilospåsar för $14/påse - det blir väl ungefär 110 kr för en påse + porto.
Bara för att jag skrev det så har de höjt priserna, men här är iallafall länken: www.chichesterinc.com/index.htm Pärlorna börjar på punkt 11.
tack för länken... *springer och kikar*
Just nu köper jag mitt material från Elises pärlatelje, men det blir ju en hel del pengar till slut...
Jag hoppas få jobb på Panduro när de öppnar här i Karlstad. Personalrabatt där vore inte helt fel...
hehe, det kan jag tänka mig..
Själv har man planer på att flytta söderöver faktiskt när jag gått ut universitetet, så man vet ju aldrig var man kan få jobb då...
Vad läser du för något? *nyfiken*
läser informationsförvaltning
Så i slutet är det tänkt att jag ska bli arkivarie..
Just nu håller jag på med pärlbroderiet som en fritidssysselsättning bara så jag kan slappna av mellan varven..
Ja, det är bra att ha nåt vid sidan av. Själv kombinerar jag mitt pysslande med att översätta böcker.
ahh...det var inte dåligt...jag nöjer mig med att läsa dom...
Funderar på att lägga in bilder på det jag gjort, men har ingen kamera just nu...
Så det får man ta lite längre fram...