• Isanna

Övertidsersättning vid deltid?

Hur fungerar det? Jag arbetar deltid, 3 timmar om dan, men denna vecka har det kört ihop sig på jobbet pga maskinhaveri och jag har jobbat 8-9 timmarspass varje dag för att det överhuvud taget ska fungera.

Men hur är det med övertidsersättning? En del säger att jag inte har rätt till det eftersom jag inte gör 40 timmar i veckan, och det tycker jag låter skumt.

Men å andra sidan vet jag att företagen inte vill betala övertid då det inte behövs! Någon som har ett konkret svar på denna fråga?

Anna

• Svar på tråden Övertidsersättning vid deltid?
  • Ajsen

Hej!
    Oavsett om du jobbar 70 timmar i veckan eller 1 timme så har du rätt till övertidtillägg, skulle det strula så tag kontakt med ditt fackförbund

Lycka till! cecilia

• Isanna

Ok! Tack så mycket för det otroligt snabba svaret!

Anna

• ladyhawk

Om de inte vill betala övertidsersättning, har du alternativet att ta kompensationsledigt (om du vill stryka dem medhårs).

• Östersund

Hej !

Om man vanligtsvis jobbar deltid och sen tillfälligt gör fler timmar så brukar tiden mellan deltiden och full arbetstid (tex. 40 tim) räknas som mertid. Iallafall på mitt jobb. Sen är ju Arbetstidslagen dispositiv och med det menas att kollektivavtalet kan säga annat, men det i avtalet får inte bli en försämring mot lagen.

Övertid ska vara beordrad i förväg eller godkännas i efterhand, men oftast är det den arbetstid som överstiger en full arbetstid som räknas som övertid.

Det finns en bra sida som heter www.expowera.com där det står bra och enkelt skrivet vad som gäller generellt. Gå gärna in på den och titta !!

Hoppas att du och arbetsgivaren kommer överrens !!

• Isanna

Östersund: Tack för länken, mycket informativ! Men vad gäller för ersättning vid mertid? Kompledigt, pengar? Eller val mellan de båda? Mig kvittar det faktiskt. Tror att jag och arbetsgivaren kommer att komma överens, vill bara ha lite kött på benen!

Tack igen!

• Östersund

Mertid är likställt med "normal" lön så därför brukar man räkna ut/titta på vad timlönen är och ta det x det antal timmar du har jobbat mertid. Övertid däremot kan ge dig en del extra kr. per timme utöver ordinarie timlönen.

Komptimmar ger dig möjligt att ta ledigt vid något/några tillfällen utan att du får löneavdrag.
    De som har komp där jag jobbar (som löneadministratör) har möjlighet att arbeta upp ett saldo i timmar, men sen om de ändrar sig och vill få ut det i pengar så går det också bra - även det är oftast likställt med "normal" timlön (de har lite olika varianter av komp).

Kolla gärna i kollektivavtalet på din arbetsplats för där brukar det ofta stå vad som gäller vid mertid och övertid.

• Isanna

Tack så hemskt mycket för de informationsrika svaren Östersund! Ska ta mig en till på avtalet!

• Isfjord

Kompen är relaterad till OB.
    Arbetar du övertid får du som tidigare nämnt mer betalt per timme övertid (ej mertid). Väljer du kompledigt ger det samma sak där.

1 timme mertid ger 1 normal timlön alternativt 1 komptimme.
    1 timme övertid som ger 1,5x lönen ger också 1,5h komp.
    1 timme som ger 2x lönen ger ger 2h komp osv.

• princess of woolfs

Jag jobbar deltid, men får bara övertid vid kväll och helg. Kör det ihop sig så jag jobbar fler timmar under dagen får jag vanlig lön för de timmarna, men det kanske är olika?

Svar på tråden Övertidsersättning vid deltid?