• Anonym

Hur kan man ta reda på om någon förlorat körkortet?

Jag har en lite fråga.
    Är det någon som vet eller har några tips på hur man kan ta reda på om en person har fölorat körkortet?

Jag har dennes personnummer.

Jag misstänker att en person har förlorat körkortet men att han kör ändå.

• Svar på tråden Hur kan man ta reda på om någon förlorat körkortet?
  • Nettis1975

Menar du förlorat pga fortkörning, rattfylleri eller liknande eller förlorat själva plastkortet?

Troligtvis menar du det första.

Då är det polisen du ska kontakta. När personen i fråga är ute och kör så ring polisens ledningscentral i ditt län. De vill då även veta registreringsnumret på den bil personen kör så man kan larma ut den.

Visst kan du ringa och lämna ett tips, men då är det inte så mycket polisen kan göra. Det gäller att ta personen då personen kör, annars begår han ju inget brott.

• Anonym

Jo, jag menar att personen kört för fort eller något annat så att den inte får köra mer ...

Problemet är att jag bara misstänker att den här personen har förlorat körkortet. Han skulle inget säga till mig. Trots att vi tyvärr har en relativt nära relation. Så jag behöver först veta om han verkligen förlorat körkortet. Det känns dumt att ringa och "ange" den här personen om jag nu har fel.

Kan man ringa till polisen eller vägverket och fråga?
    Eller kan man kontakta något annat ställe?

• TjorveniSkåne

Ring vägverket och fråga. Jag är nästan säker på att körkortsinnehav är en icke-sekretessbelagd uppgift.

• Nettis1975

Du har rätt tjorven. Allt i Vägverkets register är offentliga uppgifter. Länsstyrelsen och polisen kan man också kontakta. Länsstyrelsen är den myndighet som beslutar hur länge personen får  vara utan körkort och om personen måste köra upp igen mm.

• Nettis1975

Angeånde att ringa polisen. Självklart kollar de upp personen i fråga först innan de skulle larma ut bilen.

• Anonym (varför?)

varför ska du ange personen?

• Anonym

Till Anonym(varför?)
    Utan att dra in varför så ställer jag en motfråga.
    Om du vet om en person som kör bil fast denne inte har körkort, varför skulle du låta bli att ringa polisen och "ange" den personen?

• Nettis1975

Att ha ett körkort är ett ansvar, mot dig själv och dina trafikanter runt omkring dig. Har man missbrukat den rätten genom fortkörning eller rattfylleri mm anser jag att man gör både den personen och alla trafikanter en tjänst genom att ange till polisen.

Svar på tråden Hur kan man ta reda på om någon förlorat körkortet?