• gudsgåva

Har du också sorg över att soc tagit ditt barn?

Här är en till som är leden över detta. Över detta faktum att soc tog min son i från mig fast jag skötte honom på bästa sätt. Socialen är skit!" Skulle vara roligt om du som känner så hör hörde av dig till mig, jag bor i nässjö. Kram

• Svar på tråden Har du också sorg över att soc tagit ditt barn?
  • Anonym (varför)

Hej, varför tog de ditt barn? vad hade de för anledning att överhuvudtaget starta en utredning?jag anklagar värkligen inte dig jag är bara nyfiken .Jag förstår att det måste vara fruktansvärt.

• Anonym (anonym 1)

varför har de tagit ditt barn?

• Anonym (84)

Varför omhändertogs barnet? Vad gavs för anledning?
    Säga vad man vill om soc, men de omhändertar inte ett barn utan anledning.

• Anonym

hej har oxå "förlorat" min dotter.. soc stöttade mitt ex (pappan) som hade misshandlat mig i 2 år så jag mådde psykiskt dåligt ´därför förlorade jag boendet om henne.. bor inte alls långt från dig...

• Helgona

Självklart finns alltid en anledning till att soc omhändertar barn...Det är bara så att ibland så inser inte föräldrarna att de faktiskt gör saker som skadar barnet!

Jag har ABSOLUT INGEN ANING om varför TS barn är omhändertagna...
    Men jag har varit med om att en förälder undrar varför man omhändertar hennes barn när hon bara rökar på litegrann...(DVS när barnen är med)....

CARPE DIEM
  • anne h
    Helgona skrev 2006-09-06 19:28:35 följande:
    Självklart finns alltid en anledning till att soc omhändertar barn...Det är bara så att ibland så inser inte föräldrarna att de faktiskt gör saker som skadar barnet!Jag har ABSOLUT INGEN ANING om varför TS barn är omhändertagna...Men jag har varit med om att en förälder undrar varför man omhändertar hennes barn när hon bara rökar på litegrann...(DVS när barnen är med).... CARPE DIEM
    Faktiskt inte alltid.
    Jag känner en familj som höll på att mista sitt barn, inte förrän det kopplades in en advokat drog sig soc tillbaka, då fanns _inget_ att anmärka på.
    Fortfarande efter 7 år bor barnet med sina föräldrar, utvecklas och mår bra.

klart de på soc kan göra fel, de är bara människor de också.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Helgona

Självklart gör även soc misstag! Så jag borde kanske inte alltid skrivit ...alltid.... men samtidigt är det ju få mammor som förstår varför soc omhändertar deras barn...och dessutom går ut med det i FL...

CARPE DIEM
  • Anonym (ledsen)

Till anonym (84)
    Du säger att soc inte tar barn utan anledning....
    Kan tala om för dig att det var precis det de gjorde för oss, har inte tid eller ork att dra hela historien här men socialen här har gjort så många tabbar under hela utredningen och den sista var när de tog vårt barn och dessutom placerade barnet i ett familjehem där "mamman" är kompis med vårt barns pappa, barnets pappa och hans familj har dessutom umgåtts med denna familj under många år... Soc kollade aldrig upp om vår familj kände till familjehemmet. Eftersom de nu har tagit barnet kommer det att avgöras i länsrätten... Där det antagligen blir ett beslut på att barnet ska hem. Vår advokat har aldrig någonsin varit med om något liknande och hon säger att det absolut inte får gå till på det här sättet.
    Vi har nu anmält socialen till JO.....

På grund av att folk har sådana fördomar som du "att socialen inte tar barn utan anledning" känns det som att vi är stämplade som dåliga föräldrar för all framtid.

• Anonym (84)

Jag menade inte att de aldrig gör misstag, de är bara människor.
    Det jag menade var att de brukar inte ta ett barn från sin biologiska familj utan anledning.
    Stor skillnad.

• En enad familj

Helgona: Jag förtsår att många stöts av ditt inlägg här om att det alltid finns en anledning till att soc omhändertar barn, även jag blev stött men förstår din tanke.
    Dock är det av allra största vikt att lyfta fram att soc gör misstag, alltför ofta, och det är inte ofta det framkommmer i rampljuset de då är skickliga på att mörka.

Soc har erkänt delvis i mitt fall att de felat från första början, och det är ytterst sällsynt.

Vidare skriver du "det ju få mammor som förstår varför soc omhändertar deras barn...och dessutom går ut med det i FL..." vilket gör att jag ifrågasätter den iakttagelsen du uppenbarligen gjort. Jag har ägnat åtskilliga timmar åt att sätta mig in i olika familjers levandsvillkor här på Fl (inte levnadsvillkoren här, utan i vardagen) och jag är inte alls övetygad om att få inser varför deras barn omhändertagits och gått ut med det i Fl.

Jag har varit med på tåget om mina barns omhändertagande, och är fullt införstådd med varför, och jag har dessutom i dagarna fått tillbaka ett barn från omhändertagandet, och fått det svart på vitt att jag är fullt införstådd i omhändertagandets början och slut, insikten har jag således. Jag kan omöjligt vara den enda här inne på Fl som är medveten om skälen till varför barn omhändertas, och som dessutom gör allt som står i deras/min makt att förändra en situation??

Så Helgona, jag undrar i vad du grundar din inställning till att " få mammor som förstår varför soc omhändertar deras barn[...]". Eller menar du överlag? Här inne är det dock ej få, tvärtom, om jag nu inte missat något i allt det jag läst här på Fl...

Svar på tråden Har du också sorg över att soc tagit ditt barn?