• Sessan87

Morotsbiffar?

Kalla mig lat, men jag orkade inte leta upp nån tråd med ett recept på morotsbiffar :P
    Så har ni ett är jag väldigt tacksam!
    Jag har aldrig provat det, men blev väldigt nyfiken då många skrev om det...
    Ni får gärna lämna en kommentar om vad ni tycker om biffarna... Mättar de? Funkar de i nödfall? Etc...
    Tackar på förhand!

• Svar på tråden Morotsbiffar?
  • isisisis

Jag har provat selleribiffar! Det var det absolut äckligaste jag ätit i hela mitt liv!
    Fast jag äter ALLT annat!

• Jennie Brunflo

Det låter spännande - hoppas du får svar så jag också får recept.

• Jannamia

Morotsbiffar

6 morötter
    1-2 lökar
    3 ägg
    ca 3 msk ströbröd
    ca 1 msk potatismjöl
    valfria kryddor ex grillkrydda

Blanda ägg, ströbröd och potatismjöl i en bunke, låt ingredienserna få svälla en stund. Riv morötterna på den finaste sidan på rivjärnet, finhacka löken. Blanda lök och morötter tillsammans med äggröran, tillsätt olika kryddor tex. timjan grillkrydda, soya, eller annat som du själv föredrar.
    Forma smeten som biffar, stek sedan i margarin eller olja på medelhög värme i en stekpanna. Biffarna kan med fördel varmhållas i ugnen.

• Alicat

jag brukar göra morots biffar med sojabönor.

mixa koktasojabönor och blanda med ungefär like mycket finrivna morötter,, sen gör du som med köttbullar,, smaksätt med riven lök, salt, peppar, blanda ner ett ägg och ströbröd som svällt i mjölk.. forma biffar som du steker..

jag brukar göra en stor sats och frysa in ostekta biffar, se tar jag bara fram de biffar jag behöver och steker.. gott med makaroner till tycker jag

• AnnaK

Morotsbiffar med tomat och purjolök
    5 st potatis(ar)
    8 st morötter
    1 st gul lök(ar)
    1 dl persilja, finhackad
    2 st ägg
    1 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    3 msk olivolja
    2 dl purjolök, strimlad
    1 burk(ar) krossade tomater
    1 tsk koriander
    2 msk crème fraîche
    peppar

Tillagning:

Riv den kokta potatisen, morötterna och löken på rivjärnet. Blanda med persilja, ägg, salt och vitpeppar. Arbeta samman till en jämn smet.

Fräs purjolök och koriander i olivolja i en kastrull. Tillsätt de krossade tomaterna och crème fraiche. Koka ihop och smaka av med salt och peppar.

Forma fina biffar av morotssmeten och stek dem på medelstark värme i olivolja, ca 3 minuter på varje sida. Servera med tomat och purjolökssåsen.

• AnnaK

Morotsbiffar med dragon
    4 portioner

1 kg grovrivna morötter
    2 ägg
    2 dl mjöl
    1 dl sesamfrön
    1 kruka finskuren Swegro färsk dragon
    1 tsk salt
    1/2 msk grovmalen svartpeppar
    rapsolja till stekning

Blanda alla ingredienser utom oljan väl. Forma tunna biffar och stek i olja i en het panna. Servera t ex med ett gott mos.

Tips!
    Blanda ner grovskuren kripssallat i potatismos.

• AnnaK

Morotsbiffar:
    5 dl kokt kallt råris

Skär råriset i en matberedare.

5 dl morötter

Riv morötterna fint.

1 lök
    Hacka löken fint.

ca 1 dl sojamjöl
    2 tsk örtsalt
    2 tsk timjan
    Blanda alla ingredienser. Forma biffar.
    Stek i olja eller smör på mellanstark värme på både sidorna.

• AnnaK

Morotsbiffar med spenat

Ingredienser 6-8 st.:

2 gula lökar
    4 medelstora potatisar
    2-3 msk matolja
    2-3 msk äppelcidervinäger
    lite vatten
    250 g bladspenat (färsk eller fryst)2-3 morötter (ca 250 g)
    1 1/2 dl rostade solrosfrön
    salt och vitpeppar
    2 pressade vitlöksklyftor
    några stänk Worcestershiresås
    Så här gör du:
    Skala och hacka löken och skala och grovriv potatisen. Fräs potatis och lök i oljan tills löken är glansig. Häll på vinäger och en bottenskyla vatten och låt det puttra utan lock tills potatisen är mjuk. Låt det svalna i pannan.
    Kör lök och potatis till en massa i mixer eller matberedare.
    Skär bladspenaten i bitar och fräs den några minuter i lite olja i pannan.
    Blanda potatis, lök och spenat med rivna råa morötter, och solrosfrön och kryddor.
    Forma till platta pannbiffar och stek guldgula på båda sidor.
    Servera med nykokta gröna bönor.

• AnnaK

Morotsbiffar
    Inlagd av: jennan Inlagd: 2006-08-14
    Ingredienser
    5-6 finrivna morötter
    1 gul lök
    2 ägg
    3 msk skorpmjöl
    1 msk potatismjöl
    salt, peppar
    ev lite vatten

Tillagning
    Hacka löken. Blanda ägg med skorpmjölet och potatismjölet. Blanda ner löken. Låt stå 5 min. Späd ev med lite vatten. Rör ner morötterna. Krydda.
    Forma till biffar med hjälp av en matsked och stek i olja.

• AnnaK

2 stora morötter
    1 liten lök
    1 vitlöksklyfta
    1 ägg
    2 msk ströbröd
    2 msk smulad fetaost
    torkad timjan, salt & peppar

Skala och riv morötterna (på den grova sidan av rivjärnet). Hacka löken och vitlöken så fint du bara kan. Häll lite olja i en stekpanna och stek ihop allt på halvhög värme tills morötterna är mjuka. Lägg över i en bunke och låt röran svalna.

Blanda i resten av ingredienserna. Mängden kryddor beror på vad DU gillar, det är bara att smaka sig fram. Värm olja i en stekpanna och medan oljan blir varm formar du biffar som du sedan steker på halvhög värme. Obs! Biffarna går ganska lätt sönder så man får vara lite försiktig när man vänder på dem

• AnnaK

Morotsbiffar med kikärtor

4 stora morötter, lättkokta i ca 5 minuter

2 potatisar, lättkokta i ca 5 minuter

2 msk keso

1 msk vetemjöl

1 dl kokta kikärtor, grovhackade

1 liten knippa mynta, grovhackad

svartpeppar

ströbröd

smör

olivolja

Grovriv morötter och potatis. Blanda med keson, kikärtorna och vetemjölet. Smaksätt med svartpeppar och salt och forma till små biffar. Vänd dem i ströbrödet och stek dem i smör och olivolja ca 3 minuter på varje sida.

Svar på tråden Morotsbiffar?