Inlägg från: hoffa |Visa alla inlägg
  • hoffa

Varför räknas detta som rasistiskt ?

Jag tror det beror på att skolan måste vara så perfekt, att minoriteter inte får behandlas fel att man inte chansar utan tar det säkra före det osäkra. Eller så är det som någon skrev, att läraren är feg och inte vågar ta den diskussionen.

Den dagen vi slutar vara så osäkra hur vi ska bemöta varandra, då har vi kommit långt. Jag minns hur det var när man inte fick sjunga nationalsången i Sverige på skolavslutningen.
    Vi ursprungssvenskar befinner oss på en ganska tunn tråd ibland och det behöver inte blåsa speciellt mycket för att man ska börja svaja. Ibland är det invandrarna som blåser på oss och ibland startar vi vinden själva.
    Det viktiga är att vi lär oss att parera och lära oss av misstagen. Och att vi en dag kan gå lugnt på tråden utan att det blåser.

Kanske lite sopig liknelse, men det är så jag känner det.

• hoffa

Lovelocks

Kan inte låta bli att lägga mig i din och Bo Beeps diskussion.
    Jag förstår dig och din desperation över att myndigheterna enligt dig har tappat greppet om situationen i Landskrona.

Men problemet ligger inte i invandrarna, problemet ligger i utanförskapet.

-Vem här har, med handen på hjärtat, tagit kontakt med en person från ett annat land?
    -Hur många här har bjudit in personen hem till sig?
    -Hur många här dömer en person efter hans/hennes utseende istället för att lära känna personen?
    -Hur många har en snedvriden bild av invandrare från tex mellanöstern: kvinnoförnedrare, islamist, barnmisshandlare och kaxig? Det är den bild jag hade av invandrare innan jag lärde känna folk från andra länder.

Lovelocks, så vi ska helt enkelt ignorera folk från andra länder som kommer från krig och misär? När dom knackar på dörren så säger vi åt dom att åka till tex Danmark istället?
    Nej, vi måste HJÄLPA de invandrare som bor i Sverige. Hjälpa dom att få ett arbete. Att få kontakt med ursprungssvenskar.
    Som det är nu så hjälper minoriteterna varandra och svenskarna tittar helst bort. Det här är inget problem som regeringen kan lösa, det här måste VAR OCH EN GÖRA VAD MAN KAN för att lösa.
    (och inte genom hårdare tag)

• hoffa

Men problemet ligger inte i invandrarna, problemet ligger i utanförskapet.

Det skulle vara:
    Men problemet ligger inte *bara* i invandrarna, problemet ligger i utanförskapet.

• hoffa

acroiris

japp, där håller jag med.
    läraren borde ta upp diskussionen.
    jag tycker att TS borde prata med läraren om det i efterhand.
    det är nog inte för sent att ta upp det.
    kanske en temadag i skolan i ämnet vore en bra idé

Svar på tråden Varför räknas detta som rasistiskt ?