• Tigerunge

Tänk m man kunde "nixa" försäljare ute på stan!

Jag står i nix- registret vilket betyder att de flesta telefonförsäljare inte får ringa till mig (vill inte köpa någotjag inte sett över telefon) Idag var jag på ett större köpcentrum och vad händer?
    Nu står de ju där istället för att ringa.
    De har ju ploppat upp som svampar: Telenor, villalarm, mmmm...

Jag vill inte bli påhoppad av en massa försäljare på stan. Åh vad jag är trött på dem!!
    Hur gör man för att "nixa" sig från försäljare på stan???

• Svar på tråden Tänk m man kunde "nixa" försäljare ute på stan!
  • ming
    Jezpez skrev 2006-09-07 15:23:38 följande:
    har aldrig varit kund hos dem som ringer...så dem struntar helt enkelt i nix-reg. jag har jobbat på telia så jag vet hur det funkar.
    Men ibland har de ju köpt såna register sen tidigare som de fortfarande använder. Om man har nixat sig efter att just det registret det företaget använder skapades eller uppdaterades så kommer man ju fortfarande att vara med i listan.
    Då får man vackert säga "jag är nixad, hejdå".
    In yo face!
  • Tigerunge

Har man tid och är uttråkad kan man väl alltid spela hyperparanoid eller något...
    "Hej! Vad har du för telefoni idag?"
    "HA! Som om jag tänker berätta sådant för ER organisation! Jag vet nog vilka ni är! Men det ska du veta, att mig drar ni inte in i er hjärntvätt så lätt! Måla kaniner gröna och spionera på oss med ryska maffians mobilstrålning, jo, jag tackar... Nu ringer jag efter armén!"

Danbala:

Der borde ju räcka med ett: -nejtack! , men de flesta är ju som iglar och accepterar ju inte det.

• ejda

Jezpez: Det kan inte vara så att nix inte uppdaterat registrena ännu? har precis själv börjat på ett telefonförsäljar jobb och de sa att nix bara uppdaterar sina register cirka 3(!!) gånger per år.

• Jezpez

ejda eftersom jag har haft nix sen maj förra året så borde dem ju ha ny lista eller hur? Jag har jobbat på telia innan, och man ska uppdatera listorna var 3:e månad. sen är det tyvärr inte alla som gör det. Och dessa har som ringer mig har börjat att ringa nu den sensaste månaden.

• ejda

jo man tycker ju det.. men man vet ju aldrig.. hehe

• murcia

Har inte varit så mycket emot telefonförsäljare, förutom att i förrgår fick säga nejtack fleeeeeeeeeera gånger, å hon började nästa skälla på mig. Kan inte fatta att man (jag) är så väluppfostrad att man inte bara lägger på luren. Fast det gjorde jag i stort sett. *burr*

Folk ute har jag lättare att ta. Efter en tripp till Indien då försäljare, bärare anföll en i grupp å gick det inte att vara artig å vänlig. Bara att titta förbi. Känns inte alltid så trevligt,men de är inte de heller....alltid.

Ska anmäla mig till nix- kom på att jag inte heller tänka köpa nått per telefon. Fast jag tycker om undersökningar å svara på...*attans*

• Danbala
    murcia skrev 2006-09-08 15:26:25 följande:
    Ska anmäla mig till nix- kom på att jag inte heller tänka köpa nått per telefon. Fast jag tycker om undersökningar å svara på...*attans*
    Som sagt, undersökningar etc. får ringa även till nixade nummer.
    [...fnord...]
  • janne j

Det är ju bara be dem fara åt helvete varje gång de stör dig då lär du snabbt bli av med dem

• Tygtiiger

Tigerunge:

Annars borde den fina frasen "No Buy, Bye-Bye" funka, den lärde jag mig när jag var i Nepal för några år sedan. Ett artigt opersonligt leende och "Nej tack!" funkar oftast bra här, tycker jag.

• Tigerunge

Att be någon fara åt helvete ligger liksom inte för mig om de inte har gjort mig riktigt riktigt illa och det har de ju inte de är bara så himla irriterande.

• TessaS

Tigerunge:

Ditt förslag om hyperparanoid ska jag testa nästa gäng. Strålande förslag. Jag går genom Nordstan i Gbg varje lunch och det är HOPPLÖST!! Var tionde meter blir man stannad om billarm, mobiltelefon, Greenpeace och Rädda Barnen... jag får tuppjuck!!

• Tigerunge

Ska inte ta år mig äran, det var Danbalas förslag och jag citerade bara, men håller med om att det inte var så dumt

• mjuik

Måste bara kommentera. Det står i trådstarten
    "Jag står i nix- registret vilket betyder att de flesta telefonförsäljare inte får ringa till mig".

Alla telefonförsäljare får ringa till dig. Nix är ingen lag.

Om de ringer, säg: nej tack jag är inte intresserad och jag skulle uppskatta om ni inte ringde till mig igen. Sen lägger du på.

Om de pratar med dig på stan: keep on walking. Stannar man eller saktar ner har man öppnat dörren på glänt, självklart kommer de då fortsätta prata.

En telenor-försäljare började prata med mig i förrgår. På frågan vilka jag ringer med idag svarade jag glatt att jag ringer med vodafone. Sen fortsatte jag gå.

• vermilion

Nåt som är fruktansvärt irriterande är när dom som ringer och ska sälja nåt blir sura och slänger på luren i örat på mig.. det var ju dom som ringde, så får dom väl tåla att jag ifrågasätter saker?

• Rokka Jill
    vermilion skrev 2006-09-10 17:10:08 följande:
    Nåt som är fruktansvärt irriterande är när dom som ringer och ska sälja nåt blir sura och slänger på luren i örat på mig.. det var ju dom som ringde, så får dom väl tåla att jag ifrågasätter saker?
    va?`?

sen jag ahr gått med i nix har ingen tingt... skönt e det.
Svar på tråden Tänk m man kunde "nixa" försäljare ute på stan!