För många så börjar det med att man kan få problem med magen, magkatarr, uppblåst mage, sk nervös tarm. Har man väl fått det så får man dras med det resten av livet... Sömnproblem är också vanligt, man kan ha svårt att komma till ro på kvällen eller så vaknar man i "vargtimmen" vid 3-4 tiden på morgonen och kan inte somna om. Huvudvärk och/eller ont i kroppen på olika sätt som värk i nacke, axlar t ex är jättevanligt. Man kan känna sig orolig, nedstämd/deprimerad, bli lättirriterad över småsaker, arg och bitter på andra som "aldrig ställer upp" utan man får göra sakerna själv. Vissa får jättemycket sjukdomar som förkylningar som inte ger sig etc eftersom stressen man utsätter kroppen för havererar immunförsvaret. Yrsel, hjärtklappning och andningsbesvär är också tecken på att något inte är bra.
Lyssnar man inte på kroppen kan alla symptomen förvärras och leda till total arbetsoförmåga till slut. Själv hade jag flera av ovan symptom och fick slutligen också panikångest - vilket jag nu får leva med resten av livet....DET min vän är det värsta av allt, panikångest önskar man inte sin värsta ovän.