• Flutterby

Din godaste mjuka kaka!

Jag vill baka en kaka till mina föräldrar som firar bröllopsdag på lördag, så nu vill jag ha era bästa recept på mjuka kakor! Det får gärna vara enkelt, då jag har lite ont om tid(har en 1½-åring... ) och inte alltför många ingredienser. Kör på!

• Svar på tråden Din godaste mjuka kaka!
  • lönnemåla

Ananaspaj:
    Botten: 150 g smält margarin, 1 dl socker, 3 dl vetemjöl och 1 tsk bakpulver. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt smöret. Platta ut i en smord form.
    Fyllning: 2 ägg, 1 dl socker, 1 burk Creme Fraiche, 2 små burkar krossad ananas och 1 tsk vaniljsocker.
    Blanda samman allt och häll över botten. Grädda i 40 minuter på 175 grader.

Avnjut med glass eller vaniljsås. Går dessutom bra att komplettera med passionsfrukt eller byta ananasen mot konserverade päron.

• lönnemåla

Kolarutor med kokos:
    150 g smör
    2,5 dl mjölk
    2 ägg
    3 dl socker
    4,5 dl mjöl
    3 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    1 msk kakao
    ca 12 Dumlekolor

TOPPING: 3,5 dl florsocker, 60 g smör, 1 tsk vaniljsocker, 2-3 msk creme fraiche och kokos.

Smält smör, blanda i mjölk. Vispa ägg och socker. Rör i hop torrvarorna. Blanda allt till en smet och häll i smord långpanna. Dela kolorna och fördela i hela smeten. Grädda 225 grader i 15 minuter.

TOPPING: Blanda smör och florsocker, tillsätt vaniljsocker och creme fraiche och rör till en smidig massa. Bre ut över den avsvalnade kakan och strö sist över kokos.

NJUT!

• Flutterby

lönnemåla: 1000 tack!

Vill även ha tips på kakor i "kransform", om ni fattar vad jag menar. Alltså så'n bakform man gör sockerkaka i.

• PuhTiger

SNABBGJORD BROWNIE, rör ihop allt i kastrullen:
    (Förberedelser tar ca 5 minuter, att röra ihop allt ca 5 minuter och gräddningen 10-12 minuter... Ca 20 minuter totalt)

100 g Smör
    100 g Mörk choklad
    Smält detta i en kastrull och låt svalna något.

Blanda ner:
    1,5 dl Vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    2 dl strösocker
    2 ägg

Rör ihop och häll i smord form (gärna en med löstagbar botten där du klämt fast ett bakplåtspapper innan du stänger formen).

Gräddas i 175 grader 10-12 minuter.

Låt svalna.
    Servera med vaniljglass eller vispgrädde och lite färska eller frysta bär... hallon är gott till!

Tips: Vill man ha lite variation kan man smaksätta kakan med t ex 1 tsk grovstötta kardemummakärnor eller rivet skal av en apelsin, eller 1 dl grovhackad mandel eller nötter... 2 tsk kanel... you name it!

Lyxvarianten: Gör en supersnabb mousse att ha ovanpå kakan - tar ca 5-10 minuter.

Smält 200 g grovhackad vit choklad i mikron, vispa 2,5 dl grädde relativt hårt (ej jättehårt, då blir moussen grynig) blanda ihop och häll ovanpå kakan så får du en chokladtårta black & white, vill man ha lite överkurs kan man smeta ett tjockt lager marmelad (valfri sort) eller lemon curd på brownien innan man häller över moussen... Ska stelna i kylskåp ca 2 timmar före servering.

Garnera med färsk frukt och/eller bär, eller pudra bara lite kakao över...

• PuhTiger

Kolarutorna låter helt underbara... *dreglar*

• PuhTiger

Vilken dregel-tråd detta blev... *fniss*

Mmm... supergott och väldigt lättbakat... Brownien kan du med fördel göra dagen innan eller långt i förväg och frysa den... Så tar man bara upp kakan, lägger den i formen igen och gör moussen ovanpå...

Sambon fick med sig en tårta på jobbet idag som bestod av just denna browniebotten, ett tjockt lager apelsin- och saffransmarmelad och ovanpå det den vita chokadmoussen som jag spetsat med någon matsked cointreau... Garnerade lite simpelt med apelsinskivor och vinbärsblad... blev hur tjusigt som helst!

• Marlean

Tyckte dock bara brownien lät som en "mjuk kaka"? Ingen som går att göra i sockerkaksform?

• PuhTiger

Marlean: självklart kan du göra den i sockerkaksform, men det bästa är om man har en form med löstagbar botten eftersom kakan blir rätt kladdig... Gör du den i en vanlig rund form rekommenderar jag att man klipper ut ett bakplåtspapper och lägger i botten så det går lättare att få ur kakan sedan... Gärna när den stelnat...

Svar på tråden Din godaste mjuka kaka!