• Anonym (bonusmamma)

läggdags för en 10 åring?

Jag och bonusdaooerns mamma hamnade i en liten diskussion om läggtider.

Vi hade tidigare vecka / vecka och då var det läggdags kl 20.00 hos oss båda. Då hade vi en bit att köra till skolan varje morgon.

Mu bor tösen hos oss på veckorna och hos mamman på helgerna. Hon har nu läggtid kl.21 om hon verkar klara av det.

i måndags ringde de från skolan och sa att tösen var dålig, men när jag hämtat henne märkte jag att hon bara var trött. berättade detta för hennes mamma och frågade om det varit sena kvällar på helgen. Då menade hon på att hon är väldigt trött på helgen då hon är hos henne.

Jag tycker hitills att 21 tiden har fungerat. hon kommer upp som hon ska på morgonen osv.

vad har ni för erfarenheter om läggtider för en 10 åring.

Anledningen till att jag är annonym är för att mamman finns här på familjeliv.

• Svar på tråden läggdags för en 10 åring?
  • koje

Vi har lägg tid på vår 8 åring, 11 åring 19.30. 13 åringen har till 21 18 åringen går o lägger sig när han vill allt från 20 -24 beroende på hur tufft han haft det i skolan men han går upp utan problem på morgonen tjejerna är det värre med.

• Mirakel händer

Min 11 åriga son läggersig 20-21 vardagar. Och 22-23 fredag och lordag. För oss funkardet bra. Dessa tider har vi haft sedan han var 9 år.

• koje

Glömde skriva det att fre o lö kvällar är de uppe så länge de orkar o går upp vid 9-10 på söndagarna

• Nyfiken gul

att hon är trött på helgen hos sin mamma kan ju också ha o göra med vilket tempo ni har hos er respektive hos sin mamma...

Är det syskon o fullt ös hemma hos er är det förståeligt att hon är trött när hon kommer till mamma o får chansen att pusta ut....

Eller tvärtom.... att hon har full aktivitet hos mamma o kanske lägger sig en aningens sent på söndagkväll gör att hon inte orkar med skolan på måndagen...

När vi hade älsta dottern här varannan vecka (nu snart 12 år) hade hon sängdags senast 21 - då var hon omkring 10 år. o det var inga problem att få upp henne på morgonen...

• Birgitta2

Men hon lägger sig nog senare fredag-lördag och sover länge dagen därpå. Då är det svårt att somna i tid och hon är trött på måndagen. Det där sker hos de flesta familjer. Men jag tror inte det handlar om sängtider, utan att tjejen sover längre lördag och söndag morgon. Och då svänger dygnet lite, och det är svårt att somna söndag kväll.

• Angeliqan

Jag är oxå bonusförälder till en 11 åring och är nyfiken på hur andra resonerar..
    Vi gör så att om skall duscha så får hon börja med det kl 20 annars skall hon vara inne på sitt rum kl 21.. ( För att hennes pappa och jag skall få lite "vuxentid")..
    Jag kan tycka att hon skall sova då med oftast tittar hon på tv ett tag då..

• Anonym (bonusmamma)

Vad jag förstår på era inlägg gör jag inget fel med att ha läggtid kl.21. Jag tycker att hon klarar det bra.

Hon har lite aktiviteter och leker gärna med kompisar efter skolan, så visst är det full fart. Vi har hemtid kl.18 för att äta, läxor och att varva ner.

vi fortsätter nog så ett tag till så får vi se hur det utvecklar sig.

• Anonym (bonusmamma)

Söndag kväll är hon hos oss och brukar då somna runt 21.

• Anonym (inte sent)

21 låter inte särskilt sent tycker jag. Min elvaåring går och lägger sig runt 22. Hon får läsa lite om hon vill sedan också. Hon går upp halv åtta på morgonen, så hon sover ungefär nio timmar, det verkar vara lagom för henne. Men barn är ju olika, precis som vi vuxna är olika och behöver olika mycket sömn.

• Anonym (inte sent)

21 låter inte särskilt sent tycker jag. Min elvaåring går och lägger sig runt 22. Hon får läsa lite om hon vill sedan också. Hon går upp halv åtta på morgonen, så hon sover ungefär nio timmar, det verkar vara lagom för henne. Men barn är ju olika, precis som vi vuxna är olika och behöver olika mycket sömn.

• Jenny70

Att lägga sig kl 20 då man är 10 år tycker jag låter tidigt. Då har man bara ett par timmar med föräldrarna och se´n i säng. + att på sommarhalvåret är det ju ljust ytterligare flera timmar.

Jag har en 10 & en 11-åring. De ska lägga sig vid 21-tiden, men numera drar de ofta ut på det så klockan hinner bli minst 21.30. Men de kommer alltid upp av sig själv på morgonen i alla fall. Det beror ju lite på när man behöver gå upp oxå, nu går de upp av sig själva så de kommer ner vid 7-tiden. Cyklar hemifrån lite i 8.

• Coursell

Har också läggtid kl 21 för min 11-årige son.

• Anonym

Vi försöker få isäng henne mellan 20-21... absolut aldrig senare än 21..

• Lörpa

Det beror ju helt på barnet. Vi har en dotter på 6 år som är en kvällsmänniska och har alltid vart, Vi har en läggtid kl halv åtta för henne men hon somnar inte före 9 ändå, hon är inte trött, Men däremot är hon jättetrött på morronen,,precis som sin pappa*S*

Funkar det med 21 hos er så är väl det inga fel

• flipflopp

Min 9 åring hoppar i säng 20.30 om hon vill läsa annars 21.00 och har gjort det senaste året(när det är skola dagen efter) På helgen får hon vara uppe rätt länge. Hon har inga problem att komma upp 06.20 på morgonen.

Min 14 åring lägger sig 22.00 ibland lite senare och går själv upp 05.45(förstår inte varför sååå tidigt men det ska ju duschas,sminkas o platta hår och allt vad det heter

Älskade ungar---ni ÄR mitt liv
  • Marija75

min 12 åring går o lägger sig vid 22 , funkar bra , sköter det här med att gå upp o fixa o dona på morgonen utan problem , sen när hon somnar är ju en annan femma. ibland kan hon komma ner till oss både 3 o 4 ggr efter 22 Massor med frågor

• Vargtass

Vi har en 9-åring. Han ska göra sig iordning, ta på pyjamas och borsta tänderna ca åtta-halv nio och klockan nio ska han va i säng. Det funkar bra och han är pigg på morgonen. Han stiger upp halv åtta ska jag väl tillägga.

• Lina1978

Jag har en bonuspojke som är 8 år gammal.
    I vanliga fall lägger han sig 20,00, men vi har undantag.
    Nu vill han gärna se Idol, som varar till 21,00.Då lägger han sig efter det.
    På helgen är det annorlunda, då får han vara uppe till 22,30.
    Jag tror 21,00 är ganska OK för en 10 åring, det är svårt att säga för alla barn är olika trötta på morgonen.
    Kör med det som funkar för er.

Kram

• Kryztina

Jag tycker 21 är en bra läggtid för en 10-åring. Vi har samma här för min bonusdotter.

Svar på tråden läggdags för en 10 åring?