• Elei

bästa efterrätten?

ska ha tjejmiddag. Vi blir 10 st. glada damer och jag har inte bestämt efterrätt! Har ni några tips? Lätt eller svårt att baka spelar ingen roll för ja tycker d e skitkul! Till middag ska vi ha min farfars lax-i-ugn! SÅ gott!

• Svar på tråden bästa efterrätten?
  • Likah

Den här är superenkel och alla älskar den:

Till ca 6 personer:
    Vispa 2 paket vaniljvisp hårt med elvisp (minst tio minuter)
    Krossa två paket dubbeldaim och lägg i. Häll upp i en form, in i frysen i minst fyra timmar. Servera med blåbär och hallon på. Mums!

En annan enkel som också har gjort succé:
    2 portioner
    100 g philadelphiaost
    1 dl gräddfil el lätt creme fraiche
    ¼ dl socker
    rivet skal av knappt ½ citron
    2 ½ dl bär eller frukt (frysta blåbär och hallon t.ex.)
    4 digestivekex

Gör så här:
    Rör ihop smältost, gräddfil, socker och citronskal.
    Dela eventuellt bären. Krossa kexen.
    Varva frukt, ostsmet och kexkross i ett högt glas.
    Toppa ev med citronskal och en kvist citronmeliss. Ställ i kylen minst 15 minuter.

Den blir så läcker i olika lager i vackra glas.

Men nu blev jag nyfiken på din farfars goda lax - kan du dela med dig av receptet?

• PuhTiger

Vit Tobleronecréme med hallonsorbet och blåbär
    4-6 portioner

200 g vit Toblerone (eller vanlig vit choklad)
    1 dl vaniljvisp
    1 gelatinblad
    2 dl vispgrädde

1 pkt hallonsorbet (Sia)
    1-1½ dl blåbär
    Blad av citronmeliss eller basilika

Finhacka Toblerone och blötlägg gelatinbladet i kallt vatten.
    Koka upp vaniljvispen och smält gelatinbladet däri, rör sedan ner chokladhacket och fortsätt röra tills all choklad har smält. Låt chokladsmeten svalna något och vispa under tiden grädden till krämigt skum (ej för hård). Rör ner chokladsmeten i grädden och blanda väl. Häll upp i vackra koppar eller glas. Ställ kallt att stelna minst 3-4 timmar, eller gärna över natten.

Vid servering tar man fram hallonsorbeten och ställer i kyl ca 10-20 minuter så den får en krämig och fin konsistens. Forma vackra ägg eller kulor med sked och lägg en kula sorbet ovanpå chokladcrémen. Garnera med blåbär och liten kvist grönt, t ex citronmeliss eller basilika.

Ser superläckert ut och är mkt gott!

• Nattviolen

Någon sorts chokladtårta, fransk tex, eller en kladdkaka. Då behöver man bara en liten bit.

FInns även en apelsinchokladtårta som det är cointreau i.

Recept finns, säg bara till

• Tjomsan

Pannacotta med något slags bär...

• Elei

ojoj vad mycket gott! Nu blev det ju svårt att bestämma sig! Tack så mkt för recepten!

Jag lägger upp receptet på farfars lax så fort jag hittar det (mamma har lagt det någonstans!, ikväll troligtvis när mamma har kommit hem :)

• Duckan74

En Gino. Tärna frukt i ganska små bitar, riv vit choklad och täck frukten, in i ugnen, servera med glass. Gott!

• Jalapeno

Gino är underbart gott

2 st banan (er)
    0,5 l färska jordgubbar
    4 st kiwi(s)
    100 g vit choklad , riven
    Serveringstips: vaniljglass

1. Skala bananer och kiwifrukt, skölj och snoppa jordgubbarna. Dela jordgubbar mitt itu, skär kiwin i klyftor och skär bananen i grova bitar.

2. Lägg frukten i en ugnssäker form. Riv chokladen och strö över frukten. Gratinera i ugn, grillelement och full effekt tills chokladen har fin färg. Se upp så det inte bränns! Servera genast, gärna med en kula vaniljglass till.

jordgubbar är ju lite knepigt såhär års men byt dom mot nåt annat

Svar på tråden bästa efterrätten?