Inlägg från: Y O D A |Visa alla inlägg
  • Y O D A

Greyhound

Hej tjopp! Vinthund här! Fast jag har en Varghund
    Finns inte mkt vinthundar på FL har jag märkt - blev glad när jag såg din ts. 

• Y O D A

Kapplöparna är fina tycker jag - men utställningsvovvarna med sina djupa bröstkorgar är också vackra Hur som helst så är vinthundarnas lynne helt underbart, en gång vinthund alltid vinthund. (hade brukshundar innan jag skaffade min första varg, men nu är jag fast)

har du kollat den här sidan om du är greyhoundintresserad?
    www.neverneverland.se/

• Y O D A

Ok, har läst om dem och haft lite funderingar själv....
    Som du säger finns hundar som inte platsar på banan i sverige också.
    Jag tycker också att vinthundsaveln verkar hålla väldigt hög klass i sverige - aldrig förut har jag stött på så engagerade o kunniga människor som efter jag började med vinthund.
    Har köpt mina hundar från seriösa uppfödare men har funderingar på att kanske ngn gång framöver ta hand om en greyhound som inte platsar på banan....

kramkramkramkramkram :-P
  • Y O D A

Nä, jag vet att kapplöparna har väldigt stark jaktlust (såklart )
    Jag har innekatt också såklart och det kan ju bli ett problem,  men men inget är bestämt och vi får se hur det blir - kan bli från en uppfödare också - min nuvarande hund är fortfarande liten och jag vill få honom klar innan ngn ny hund kommer - så om 2 -3 år kanske. Tycker i allafall att greyhounds är otroligt vackra hundar.

• Y O D A
    ixi
    Vad fin din galgo är!!

Houston Dogg
    afghaner är stencoola - men pälsvården skrämmer mig - är den så jobbig som man hört?
    Är van att bara behöva plocka/rycka pälsen på varghunden - är nog så jobbigt ibland, tar ju flera timmar.

Maria84
    Trist att du tar inläggen personligt. Alla måste få tycka olika. Jag håller med om att vi ska rädda hundar i vårt eget land först, men det är ju vad jag tycker - om andra tar hundar från utlandet så är väl det ok, har själv tittat lite på de irländska hundarna, men om det blir aktuellt så tar jag nog en svensk vovve iaf, är ju synd om kapplöparna som ingen vill ha här också.

Jag har förresten öppnat mitt galleri (har haft det stängt) om ngn vill se min varhundsbebis.
    Har tyvärr inga bilder på min gamla vargtik som gick bort i mars ....
  • Y O D A

Maria84
    Jag vet hur folk kan vara på det här forumet....
    Men jag ingår inte i den skaran som inte pallar med att andra tycker olika. Vill gärna veta mer om att ta in en hund från utlandet med. Fasiken om alla var lika o tyckte lika - gud så tråkigt!

• Y O D A

Vad tycker ni om folks fördomar om vinthundar? Att de skulle vara dumma?
    Alltså vargen jag har nu är smart - han är bara 12 veckor men vickar o vrider på sin aktivitetskub för fullt. Han fattade klickern direkt också...

Hehe har en valp i samma size som en border collie :- som håller på att riva lägenheten just nu......jagar katten, tur att den är lugn o snäll - katten är inte rädd för honom utan larvar sig bara. *suck*

Va kul att fler o fler hittar till tråden!!

• Y O D A

Att folk har fått för sig att vinthundar skulle vara aggressiva är nog bara för att greyhoundsen har munkorg vid kapplöpning - är så dumt. Vilken hund som helst kan ju upphetsad vid jakt o nypa till grannen vid ett sånt lopp.
    Min sävliga varghundstik som jag hade blev som förbytt när det kom en hare - var mäktigt att se en så stor hund bli så målinriktad o snabb  - blev som förbytt o hörde ingenting Oskyldig
    Jag vill testa lure coursing ngn gång........verkar vara såå kul! Ska leta efter ngt i Norrköping/Nyköpings trakten måste ju finnas någon tycker jag.

• Y O D A

Italiensk vinthund och whippet är fina hundar - vinthundarna har liksom en naturlig värdighet - de går inte utan de skrider fram liksom oavsett om de är yttepytte små eller megastora.

• Y O D A

Maria84
    Har tittat på Lurcharna på neverlands hemsida - de är underbara!
    F-f-n hur de verkar behandla dessa stackars kappare.....jag skulle vilja adoptera en hel hög med hundar.
    Jag vill gärna veta mer om både adoption från utlandet och svenska hundar. jag vet inte nog mkt om det och vill gärna ha den infon ni mer erfarna kan bidra med.
    Ska inte ha ngn hund just nu - min är valp fortfarande - vill ev ge ngn stackare ett hem när Troll är ca 2-3 år. Vinthundarna blir ju bättre också om man har flera, de trivs inte riktigt att vara bara 1. Vi har redan bestämt att ha en till varg eller då kanske adoptera en greyhound.

Lure coursingen är något jag absolut ska kolla upp

• Y O D A

ixi
    Är precis det som jag funderar på också, jag är rädd för att om jag har en fungerande hund hemma som jag slitit med i 2-3 år och får hem en omplacering som *ursäkta mig* kanske inte är riktigt klok och förstör hemma och kanske påverkar hunden man redan har.....skräckscenario men man måste ju tänka på det också - eller om min hanne och den nya hannen inte gillar varandra och bara slåss hela tiden......såna saker
    Är viktigt att få ha hunden på prov för mig och som du säger ibland är det ju bättre och snällare att avliva hunden men de omplaceras iallafall...

Någon som vet om de utvärderar/testar hundarna innan de adopteras bort? 
    Om de gör det,  hur omfattande är testerna? (sverige o Irland)
    Får man ha hunden på prov innan man bestämmer sig?

• Y O D A

maalisen
    Hur länge får du vänta innan du kanskaffa hund? 

Hur gamla är katterna förresten? Jag har alltid haft en katt med mina hundar, det har gått bra, även om de inte varit hundvana från början.  När jag träffade min sambo så hade han två vuxna katter som inte var hundvana, jag hade min gamla varghundstik - hon var van katter iof. Men det gick faktiskt mkt bättre än vad jag trodde och det går ännu lättare med en valp tror jag (har gjort det här iaf). *funderar*

Altid stavas altid med två L
  • Y O D A

ixi
    visst är de små o smidiga?
    Jag har reseformatet på min hemma - han är ju bara bebis ännu.

Är hon svartis din hund? På bebisen alltså? Hur gammal är hon förresten - kanske kommit i trotsåldern?
    Jag är också nyfiken på omsättningen av kappisar - man vet så förbaskat lite om dem...vad händer med dem som inte duger?

• Y O D A

Nä ok. Mina hundar har vart extremt mammiga de oxå, då förstår jag vad din tjej håller på med. Min nuvarande är sedan en tid tillbaka jättemammig, när sambon ska gå vissa vägar ute så vägrar han följa med honom - mig följer han överallt. Tiken jag hade förut, hon slängde sig på rygg o vägrade gå ute med ngn annan än mig. vart bättre med åldern - men sen vart hon också surtant.

Nähe, inte behöver man bo i vill heller. Har alltid bott i lgh, varhundarna är perfekta lgh hundar - de tar knappt ngn plats när de är hemma - inte som en schäfer som rantar runt hela tiden - en sån tar mer plats. 
    Är precis som övriga vintisar som du säger. De ligger snällt o myser hemma och ute sträcker de ut ordentligt. Jag ska ha 2 varghundar i vår lägenhet, ska ta en son efter Troll när åldern är rätt - funderar även på adoptionen då... så näe man behöver inte bo i villa. Bull.
    (vi bor i en 4:a förresten, har bott i 3:a med varghund också.)

• Y O D A

enele
    tackar också för bra info!

Min  valp fick parvosprutan förra veckan (12v) - idag blev han sjuk av sprutan, ringde såklart min uppfödare o berättade att han var sjuk - och hon sa att det var väldigt vanligt att varghundarna blev så här dåliga av parvon. Han har haft rätt hög feber, varit dålig i magen, kräkts,  sovit i stort sett hela dagen eller legat och stirrat på oss. Först vid 16 tiden fick jag i honom lite välling och nu mår han hyfsat igen och har börjat springa omkring och ge lovebites igen. Alltså i förmiddags var jag på väg in till djursjukhuset.
     Kullsyskon har också blivit sjuka i en dag eller så.

Har era vintisar också blivit sjuka av parvovaccinet?

Alltid stavas altid med två L
  • Y O D A

ja var glada att ni slipper - han såg eländig ut vovven idag
    En kullsyster var också sjuk för några dagar sedan,  förut var det  avdödat vaccin och då blev de inte sjuka så man valde alltid det till vargisarna, nu har man bara levande försvagat vaccin och de tål inte alltid det *dubbelsuck*

• Y O D A

Idag mår hunduschlingen bra igen!
    Nu kan han ALDRIG bli sjuk av parvo igen iallafall!

• Y O D A

Ja! Jag fick dåliga vibbar igår när han blev så dålig - min varghundstik dog tidigare i år - i mars. Hon fick lunginflammation och pang bara låg där på morgonen.. hon dog efter 1 ½ dag på blå stjärnan.
    Vi hade varit bortresta under helgen och hon hade mått bra och allting, på måndagen när sambon skulle till jobbet så väckte han mig och sa att Chilla låg utan att resa sig och andades konstigt - ja, och sen åkte vi in och hon kom aldrig hem mer *usch vilka dåliga minnen*
    så jag blev lite uppjagad i går morse, man vill ju inte vara med om det igen - tur att man har sin lugnande uppfödare

(Lunginflammation är ju typiskt varghundar att få också......eller får greyhounds och andra vintisar  det med? Fundersam)

• Y O D A

Ja, suck men inget pris är för högt för att få ha en varghund.....min nya är bara avlad på livslängd och styrka, utseendet är en bonus om han blir snygg. det är bättre.

Vanligtvis har vi ingen aning om vad vi inte förstår
Svar på tråden Greyhound