Inlägg från: enele |Visa alla inlägg
  • enele

Greyhound

Hej! Jag blev ju nyfiken när jag såg att det fanns en Greyhound-tråd. Jag har tre stycken härliga fröknar i denna ras.

• enele

Jag har ju kapplöpningsgreyhounds. Ofta beskrivs de som "helt galna" och det kan man ju tro när man ser dem på banan. Men mina hundar är som "vilken hund som helst" NÄSTAN. Mina hundar går lösa, de kommer när jag ropar. Jag har tränat in grundlydnaden på dem och har börjart träna in lydnadsklass 1 på min ettåriga tik. Mina hundar lever med fåglar, kaniner och katter. De vet att inomhus så är det förbjudet att jaga smådjur, för att de tillhör familjen. Men utomhus så får man räkna med att de vill jaga det som rör sig. Av den anledningen som får man vara extra försiktig när man släpper dem lösa och försöka ligga ett steg före hela tiden. Dessutom så har jag en s.k. boxmunkorg på mina hundar när de är lösa, både p.g.a. att de ger varandra tjuvnyp när de springer och för att OM det skulle komma något djur så kan de inte tillfoga några större skador.

Dessutom får man tänka på att skaderisken är mycket stor på vinthundar. Jag vet många greyhounds som brytit benen eller tår- till och med under koppelpromenad. En greyhound accelerar till full vart på bara några sekunder och när de gör såna "rivstarter" i skog och mark, eller på gräs, så kan det hända att de sliter sönder sig, trampar ner i någon grop eller halkar, eller springer in i eller på något. Om hunden får lära sig att springa i kuperad terräng sedan valpåldern, så brukar de har lite bättre ordning på kroppen och benen. Mina hundar springer obehindrat i vilken terräng som helst, men det händer att de har såriga tassar efter en sväng i skogen. Det bästa är om man har möjlighet att släppa sin hund på plats där det finns slät mark, typ en sandstrand eller sandplan. Det säkraste är nog på en kapplöpningsbana.

Angående adoption av f.d. kapplöpningshundar, så får man ha i åtanke att de flesta av de hundar som kommer från irland t.ex. lever ett helt liv i en kennelanläggning och är då inte vana vid att leva ett "familjeliv" med allt vad det innebär- t.ex. tv, dammsugare, barn och katter. Många hundar kan ta en sådan omställning mycket bra, medan andra inte alls fungerar att bo med en familj... Det är mer regel än undantag att vi i sverige har våra kapplöpningsgreyhounds som vanliga familjehundar och därför kan jag utan tvekan rekommendera en svensk omplacering till den som vill ha en greyhound.

Vi som håller på med greyhounds och föder upp dessa, har ett stort problem med att få valpar sålda. Greyhounds skänks nästan bort i sverige, trots att det är en trevlig hund som det inte är något fel på! Trots att föräldrarna är högt meriterade och champions, både gällande utställningsvarianten som kapplöpningsvarianten, så är det mycket svårt att få valpar sålda.

Hoppas fler får upp ögonen för rasen och insér att det är en mycket trevlig hund, som kan användas till många användningsområden. Mina kappisar har lärt sig lydnad, trick, bära klövjeväska och min äldsta tik kan till och med dra en lättare pulka på vintern. :D

(Förlåt att det blev lite långt... )

• enele

dr pepper: Jag har aldrig varit med om att någon av mina hundar blivit sjuka av vaccinet. Har inte heller hört någon av mina greyhoundvänner som råkat ut för det med sina hundar.

• enele

dr pepper: Vad skönt att din vovsing mår bra igen.

• enele

dr pepper: Jag har aldrig hört om någon greyhound som blivit sjuk. Benbrott och sönderslitna ligament och senor, men inga sjukdomar. Vad jag vet så är det en relativt frisk ras. Det enda jag hört är att det förekommer "plötsliga dödsfall" utan förklarlig anledning hos vinthundar, särskilt Borzoi, men det vet jag inte om det stämmer...

Trist med din andra hund...

• enele

Det är tomt och tyst här i denna tråd... *komsi komsi alla vintisfantaster* Var är ni?

• enele

ixi: Jag vet inte hur man skickar mess här på familjeliv, men vet en liten greyhountik som behöver ett hem som fått ett hörn på min hemsida, se "Hundar": web.telia.com/~u22017226

• enele

ixi: Nej, tyvärr så vet jag att hon inte kommer överens med katter och jag gissar att det gäller även mycket små hundar (i typ "kattstorlek"). Men hundar i storlek Drever eller dyligt går bra. Annars är hon ju en underbar hund och kommer bra överens med mina barn, åker i bilen utan problem och kan lämnas ensam en stund.

• enele

ixi: Men Alicia är ju en problemfri och obekymrad vovve, förutom att hon vill äta katter till lunch.

Svar på tråden Greyhound