• Blåklinten

Folk som säljer saker på Tradera som de fått gratis

Varför säljer man saker på Tradera som man själv fått gratis? Såg t ex att någon ville sälja boken "Leva med barn" som ju delas ut gratis till alla blivande mödrar och som min bvc-sköternska också erbjudit mig ett ex av. Lite längre ner i samma kategori såg jag någon som vill sälja "Barnmatsboken" från Semper, som alla får hemskickad gratis i brevlådan och som ju dessutom är ett "reklamutskick". Finns det verkligen människor som köper dessa saker på Tradera?

• Svar på tråden Folk som säljer saker på Tradera som de fått gratis
  • missteddy

det har jag också undarat såg tex sverige bodyn från libro som man fick gratis den skulle de ha 50 kr för

• Vombell

Men jag såg en här på fl som sålde kuvert från Pampers där man skulle samla streckkoder och skicka in för att få en check på 100 kr att handla för i affären. Dessa finns att hämta gratis, hur många man vill, på alla matvaruaffärer jag varit i.

• Eija77

Men Gud.... är det sant att folk säljer såna "gratis-prylar"?? Man slutar aldrig att förundras

• giz den allsmäktige

är väll mer impad att det faktiskt finns dom som bjuder på det
    å så länge det finns en marknad för att sälja grattisprylar så varför ska man låta bli???

• Blåklinten

Nä, visserligen. Men det lutar åt lurendrejeri, tycker jag. Om du är gravid och ännu inte fått boken "leva med barn" av din bm, t ex, så kanske du tycker den verkar bra och köper den. Fast säljaren mycket väl vet att du kommer att få dem. Om man är dum nog och köper semper-boken, som man borde fatta är reklam, så får man skylla sig själv.

Jag kan tycka det är lite annorlunda om det hade varit en bok som kunde varit intressant även för andra än dem som får den, om ni förstår vad jag menar. Om den handlade om sund kost t ex, för barnfamiljer, så kanske ett par pensionärer ändå skulle kunna vilja ha den. De skulle inte fått den gratis på bvc och skulle då kunna tänka sig att köpa den billigt på tradera. Men så är det ju inte i dessa fall.

• Nyfiken gul
    giz is back skrev 2006-09-08 08:54:31 följande:
    är väll mer impad att det faktiskt finns dom som bjuder på detå så länge det finns en marknad för att sälja grattisprylar så varför ska man låta bli???
    exakt!!! Är mer förvånad över dom som faktiskt KÖPER eländet!!
  • Nyfiken gul

MEEEEEEEEEEEEEEN........... by the way...

bor man utomlands o är "utlandssvensk" så får man ju inte alltid tillgång till tex vissa böcker om barnmat, graviditet, amning osv.... varje land har ju sin syn på barn o sånt.. då kanske man kan tänka sig att bjuda en 10:a för en sån bok...

• myran02

Förra året var det flera som sålde amelias flip flop tofflor som följde med tidningen.
    Ett par stycken hade ganska höga utrops priser, som 30-40:-. *S*

• Skittles 77
    missteddy skrev 2006-09-08 08:48:52 följande:
    det har jag också undarat såg tex sverige bodyn från libro som man fick gratis den skulle de ha 50 kr för
    fast den var ju inte direkt gratis...man fick ju köpa en hel del blöjor för att få bodyn...

Plus att om man själv inte var sugen på att köpa 5 blöjpaket för att få en body, tex för att man inte använder Libero så kan man väl bjuda 25:- för den? (Sålde två för 25:-/st) 
    All you have to decide is what to do with the time that is given to you
  • Blåklinten

Nyfiken gul: Jovisst kan det vara så. Fast jag tycker man kan ange det någonstans i annonsen då. I så fall borde det vara ett starkt försäljningsargument, böcker som delas ut på mvc och bvc borde ju innehålla "nationella riktlinjer" och vara objektiva, vilket gör att man som utlandssvensk verkligen vill köpa dem.

• Neelah

*funderar* Gratisprylssamlare kanske... Har alla gratisprylar utom just den där boken, så den måste jag köpa!

• Gustie

Jag är gravid i 21:a veckan och har inte fått någon bok av min bm...
    Då kanske jag är intresserad av att köpa den..

Ang Amelias flip-flop så köper jag inte Amelia, och vet kanske inte om att man får de "gratis" när man köper tidningen...

Dra inte alla över en kam alltså, det är inte alla som vet att det är gratisgrejer så man kan ju inte dumförklara de som köper...

• Norahs mamma

Gustie:
    Boken får man av BVC (barnavårdscentralen) dit man går när man fött barnet...

• Gustie

Norahs mamma:
    OK, jag trodde ni pratade om en bok man får när man är gravid

Då får säkert jag också den! (och slipper köpa den på Tradera)

• Trulls

jag fick min bok medans jag fortfarande var gravid av min BM. Har nu 3st kanske ska testa att sälja en.....

• Blåklinten

det var det jag menade, både bm och bvc slänger ju denna bok efter en i så många ex man bara vill ha...

Svar på tråden Folk som säljer saker på Tradera som de fått gratis