PCO????
Hej!
Jag kan tänka mig att det känns förvirrande att få sådana besked av sin läkare. Men det verkar som om uppgifter går isär om PCO vad gäller symptom och fertilitet etc. Man kan också ha det i väldigt varierande grad. Om man är överviktig kan det hjälpa att gå ner i vikt - men om man har PCO är det svårare att göra det! PCO handlar nämligen om en hormonell obalans (det kanske du vet) som också rör insulinet i kroppen; många med PCO är insulin-okänsliga vilket gör att mycket insulin måste produceras och utsöndras när man äter kolhydrater = socker. Jag fick själv veta att jag "troligen har PCO" i januari. Läkaren sa till mig att det som är positivt är att äggstockarna är friska vid PCO, och man är oftast lättstimulerad till graviditet.
Jag köpte böcker via amazon.com (det fanns inte så mycket på svenska att läsa, förutom en del på nätet)som inkluderade kostråd. Det kan jag rekommendera! För oss med den här diagnosen tror jag att det är superviktigt att äta mindre snabba kolhydrater. Jag hoppar helt över sädesslag nu (tidigare åt jag mycket bröd), i en inledningsfas. Jag kan också rekommendera "GI i praktiken" av Ola Lauritzon.
Om du läser en bok om PCO och diet och fertilitet (sådana böcker finns på amazon) får du veta att du inte är ensam! De förklarar också varför det är svårare - men nödvändigt - för PCO:are att gå ner i vikt, och de förklarar hur man lyckas.
Jag önskar dig allt gott!
En lyckligt ny-nygravid PCO:are som hoppas på barn i maj