• JUNI78

Nån som testat Dinkelkladdkaka?

Ska göra en "dinkelkladdkaka"ikväll...är det nån som testat det?Vad serverade ni till?

• Svar på tråden Nån som testat Dinkelkladdkaka?
  • trollnatt

ne det har jag inte men är jätte intreserad av receptet men grädde eller glass till kan väll vara gott till passar ju de flesta kakor .

• minaänglar

Hej jag brukar baka kladdkaka med dinkelmjöl i och den smakar precis som om man har vanligt mjöl i. jag har försig i siktat dinkelmjöl i. vad för recept använder du när du gör dinkelkladdkaka??

• JUNI78

Jag har aldrig testat förut men det här är receptet....
    1dl dinkelmjöl
    1tsk bakpulver
    ½dl kakao
    3 ägg
    1dl honung
    250g kesella

• Zabina

Själva dinkeln kan du juh bara ta istället för vetemjölet i en vanlig kladdkaka om du vill ha det. Det jag reagerade på var att du inte har nått "fett" i kakan mer än Kesellan. Jag gjorde en liknande en gång, och den blev verkligen VIDRIG. Ville bara informera dig!

• Zabina

forts...

Det var ingen som helst smak på själva kakan... eller jo, den smakade typ ugnspannkaka med kakao eller nått. Och det där goda lite knapriga locket som brukar bli på en vanlig kladdkaka, det blev som ett tjock skinn på denna...

• JUNI78

Zabina-Den blev faktiskt riktigt god...att det inte är fett el socker i är ju bara positivt

• Zabina

TS

Visst är det det! Tyckte jag också tills jag bakat den... Men, men... det kanske var mig det var fel på, och inte kakan... jag kanske gjorde något fel, för jag kan säga som så: att MIN var inte god!

• litenkaka

Jag har gjort en kladdkaka på dinkelmjöl och fruktsocker.
    JÄTTEGOD!! Garnerar med rostade pumpakärnor (innan gräddning) och serverar med lite vispgrädde.
    Tänk bara på att sänka temperaturen och förlänga gräddningstiden när ni använder fruktsocker!

• Julienne

Intressant recept.... Hur länge i ugnen och på hur många grader? I mitten av ugnen?

• litenkaka

Mitten av ugnen, dra ner temperaturen ca 25% när du använder fruktsocker. Och dubbla gräddningstiden, beroende på hur "kladdig" du vill ha kakan.
    Jag kan lägga ut receptet när jag kommer hem imorgonkväll om du vill!

Svar på tråden Nån som testat Dinkelkladdkaka?