• Snarkande Snigeln

Synen annorlunda-optikern vill ej hjälpa gravid!

Hej, min syn har förändrats och jag tycker att jag ser suddigt. Var hos optikern och gjorde synundersökning, men hon verkade inte ta mina problem på allvar. Hon märkte att min syn hade förändrats men att han sa att det berodde nog på att jag spände mig. Är det någon som känner igen det här att synen förändras? Jag är mycket beroende av att kunna läsa mycket text eftersom jag pluggar juridik och är såklart beredd att köpa nya glasögon även om det kan vara hormoner som påverkar synen och de glasögonen bara är användbara tills amningen är slut och hormonbalansen återgår till det normala. Men varför i h*****e tas man inte på allvar. "Vi brukar avråda gravida att skaffa nya glasögon utan att hellre stå ut med dålig syn" Det är väl för sjutton min ensak vad jag väljer att göra. Jag är en kund som alla andra och förväntar mig samma service!

• Svar på tråden Synen annorlunda-optikern vill ej hjälpa gravid!
  • Gisse the one and only

Jo man får ju dimmig syn när man är gravid. Köp ett läsglasögon i vanlig butik, de fungerar, jag har slängt mina nu

• SandraJ

det hände mig med. Synen blir inte "normal" förrän 6 månader efter du slutat amma....

• Mamma Lotta

Uppfattar du det som att du ser sämre eller är du bara grumligare i ögat? Jag frågade min optiker om synen påverkas av grav och han sa att det som påverkas är tårflödet jag har nämligen oxå hört att synen skulle bli sämre under grav, men jag har 3 barn väntar nr 4 och min syn har inte försämrats av graviditetrna, men jag har vart grumligare i ögat så det har liksom kännts som om att jag ser suddigare, men styrkan på mina linser och glasögon har stämt både före och efter grav.. Kan det vara så att du ät torrare i ögat och därför uppfattar det som att du ser sämre?

• Mamma Lotta

Ville bara tillägga att jag ammat alla mina barn och det har inte heller påverkat själva synen men tårflödet att de hormonerna skulle påverka själva seendet verkar konstigt tycker jag. Tycker dock att du ska gå till en annan optiker om den du har inte tar ditt problem på allvar!

• katho

Hade inte glasögon innan jag fick mitt första barn. Var på hälsokontroll (inkl. synkontroll) med jobbet strax innan jag blev gravid och allt var tipptopp. Under föräldraledigheten sökte jag nytt jobb och fick det. På hälsokontrollen visade det sig att jag såg väldigt dåligt på längre håll... Hade väl inte märkt så mycket när jag var hemma eftersom synen var okej på nära håll. Iaf, nu har jag glasögon! Nu under andra graviditeten tycker jag att min syn försämrats ytterligare och tänkte att jag skulle skaffa nya terminalglasögon och nya. Ringde till optikern och de sa att jag kunde göra som jag ville - antingen vänta tills efter förlossningen och några månader till eller köpa nu men att risken för att måsta köpa ytterligare fanns då.

Men jag förstår din reaktion, TS, man säger inte till en kund om man är optiker att stå ut med dålig syn! Förstår ju att du är väldigt beroende av din syn om du pluggar nu. Okej att optikern kanske avråder, men samtidigt måste man lyssna till kundens önskemål. Kanske ska du ringa och testa hos en annan optiker?

• lajjalo

det svåra med att göra glasögon åt en gravid kvinna är att hennes syn förändras till och från under hela graviditeten.
    om du gör ett par glasögon idag är det en ganska överhängande risk att se inte kommer att kännas bra om ett par veckor.
    tyvärr.
    det var väl därför din optiker tyckte du skulle "stå ut".
    det har med den förändrade vätskebalansen i kroppen att göra att man får annolunda syn under grav. hur mycket man påverkas är väldigt individuellt....

• MaNiMi

jag hade glasögon från jag var 9 till jag blev gravid med första barnet, då kändes de helt plötsligt för starka.
    Hade nyligen innan tagit körkort och fått "villkor glasögon"
    men var ju inte helt lätt ha dem när de inte kändes bra.
    Fick också rådet vänta till graviditeten var över..i mitt fall gjorde det ju inget eftersom jag såg bättre, kan ju förstå det är värre om man ser sämre!
    Går det inte att använda anpassade linser under tiden? de är väl lättare ändra styrkan på?

Efter graviditet 2 såg jag ännu bättre så numera har jag inte nå villkor på körkortet. Däremot så tyckte väl optikern att jag skulle ha glasögon att avlasta ögonen med vid läsning och tv/data.

• listo

Precis som lajjalo skriver så finns det en orsak till att optikern sa sådär. Visst får du köpa nya glasögon om du vill, men räkna med att de kan vara helt fel i övermorgon... och det är kanske lite jobbigt att byta glasögon en gång i veckan.
    För synen kan ändras VÄLDIGT mycket under graviditeten, så det bästa är tyvärr att stå ut.

Om man får väldigt förändrad syn så bör man även vänta med nya glasögon tills man har ammat färdigt, eftersom hormonerna fortfarande är spattiga i kroppen om man ammar, precis som under graviditet.

• Fem

jag ser också sämre idag, fick inte använda mina linser optikern dessutom. Jag gjorde dock som så att jag gick till SYNSAM (istället för billiga optikern jag brukade gå till...) och där gjorde de en ordentlig undersökning. Jag fick nya linser, med starkare styrkor, en månad åt gången så jag kan anpassa efter grav. Vad gäller glasögon så tyckte de att det kanske inte var värt pengarna för mig att byta till ett nytt par eftersom synen kommer förändras igen när jag slutar amma. (har också precis köpt nya glasögon).
    Eftersom jag använder linserna mest så klarar jag mig alltså ändå, eftersom de är anpassade efter min graviditetssyn. ;)
    Så...kör på linser!

• Öland2barnsmor

samma problem med mina ögon , svullnad ökat tryck på nerven bakom ögat
    det släpper efter FL .. ingen ide att slänga ut 1000-tals KR . när jag bara har ca 14 V kvar till FL--

Svar på tråden Synen annorlunda-optikern vill ej hjälpa gravid!