• susannas

Städa- Hur ofta?

Jag är lite nyfiken på hur ofta folk städar hemma hos sig?
    Med städa menar jag inte bara storstädning, utan även lite "enklare" städning.

Här hos oss (Två vuxna och en hund i en tvåa) städas det ca 2 gånger i veckan.
    En storstädning/ vecka: damma, dammsuga, torka golv, torka av köksluckor mm, noggrann städning av badrum, dammsuga soffan, byta sängkläder.

Enklare städning en gång i veckan: dammsuga, torkar av i badrum, dammsuga soffan.

Varje dag: Plocka undan grejer som ligger "fel", bädda, fluffa kuddar i soffan. Säkert mer, men kommer inte på just nu.

• Svar på tråden Städa- Hur ofta?
  • Emab

Alldeles för sällan...Typ när dammråtterna börjar bli påtränganda

• evaviola

öh, tja du, här städas det för sällan tyvärr.... Önskar att jag kunde ta mig i kragen, men jag orkar verkligen inte nu.

• Mirakel händer

Så ofta som möjligt... Min man har astma

• marina81

Varje dag: plocka undan, bädda, dammsuga alla golv, städa köket (torka diskbänk och ytor) och skura köksgolvet, städa badrummet (skrubba ur badkaret, rengöra toan och handfatet, moppa av golvet). 

två gånger i veckan: byta trasa och kökshanddukar, torka köksluckor, byta handdukar på toaletten.

En gång i veckan: dammsuga och skura alla golv, byta sänglinne och vädra täcken, kuddar osv, piska mattor, putsa speglar, dammtorka möbler, dammsuga soffan, rengöra diskmaskin, tvättmaskin och ugn. Torka ur och rensa i kylskåpet.

Är två vuxna och ett barn.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • A med A och R

Inte såå ofta.
    Försöker med en gång i veckan och ibland funkar det

• Taggtroden

Varje dag. Mer eller mindre.

• snobben

ca 2 gånger i veckan då jag dammsuger, skurar, tvättar toalett och sköljer av golv och väggar i toan, dammtorkar och plockar undan. Bor litet med mycket prylar så det känns alltid stökigt tyvärr.

• 3 hjärtan

dammsugar varje dag.. dammar ett par gånger i veckan.. tvättar golven kanske varannan vecka.. disken varje dag, bäddar varje dag, tvättar eller byter ut alla handdukar och trasor en gång i veckan.

• Mamma Jessis

Lilla toaletten: Rengörs varje dag....

Köket: Sopas varje dag, dammsugs 2 gånger i veckan, skuras vid behov (minst 2 gånger i veckan), bänkar och bord torkas flera gånger varje dag, samma spisen.... Luckor och kylskåp görs rent 1 gång i veckan....

Hallen på bottenplan: Sopas varje dag, dammsugs 2 gånger per vecka, skuras vid behov (minst 2 gånger per vecka.. )

Sovrum 1 (vårt sovrum): Bäddas varje dag, dammsugs 2 gånger i veckan, skuras 1 gång per vecka, sängkläder byts varannan vecka, dammtorkas varannan vecka...

Vardgasrum: Plockas i varje dag, flera g+ånger varje dag... Dammsugs vid behov (minst 2 gånger per vecka) och skuras 1 gång per vecka, dammtorkas varannan vecka...

Sovrum 2, 3 och 4 (barnens rum): Bäddas varje dag, plockas varje dag, dammtorkas varannan vecka, skuras 1 gång i veckan, dammsugs vid beov men minst 2 gånger per vecka.... Sängkläder byts varanna vecka...

Badrum: Görs rent 3-4 gånger per vecka...

Hallen på övervåningen: Dammsugs 2 gånger i veckan, skuras 1 gång i veckan...

Garderobsdörrar, lister och övriga plana ytor tokas vid behov och tas även som hastigast då man dammtorkar....

Grovstädning är som ovan egentligen MEN då kastas det som är sönder, det som skall sparas men inte leks med eller används läggs undan, kläder gås igenom och skänks bort elelr sparas mm mm.... Detta görs 3-4 gånger per år...

Sen tas fönstren ordentligt (in, ut och mellan) 3 gånger per år och allt efter behov....

Tror det var allt..

• Pia J

dammsuger varje dag, har två hundar å två katter i en trea, rensar kattlåda,blöjhink,diskar (vardagliga saker)
    Men "storstädar" en gång i veckan (har ut mattor å sådant,städar toa,skurar golv, vevar runt me dammtrasan)
    Sen städar vi å plockar efter behov utöver allt

Meeeeen dammar ur vitrinskåp å sånt...gör jag kanske lite för sällan...hrrm

Svar på tråden Städa- Hur ofta?