• fru kreativ

Hur rensa kantareller? Snabbt svar tack

Oj oj, har precis kommit över ett kg fina kantareller och de måste ju göras iordning och frysas in. Hur gör jag? Rensning, tvättning? Har aldrig handhaft svamp förut och jag hittar inget på Google heller. *hjälp* Fundersam

• Svar på tråden Hur rensa kantareller? Snabbt svar tack
  • LillaVild

Borsta bort jord med en borste/pensel, skär bort fula bitar. Sen måste du förvälla svamparna innan du fryser dem!

• siciliana

skär bort det nerdersta smutsiga, dela dem på mitten med en kniv, och frys in eller tillred! kantareller e ju så gott!

• Jossebell

jag tog en liten vass kniv och en pensel. Penslar bort eventuell barr, jord och andra skogspartiklar skar bort / ansade rötter och fula delar på svampen. tog en ursköljd mjölktetra och klädde den med en plastpåse och fylde sedna svamp där i lämplig mängd. (tänk på att den kryper väldans när man sedan steker den)

• Runguska

Jag skär av "rotdelen", borstar hatten och delar sedan på svampen en deller två gåner för att se om det finns skärp eller ohyra innuti den.

• kottismamma

Använd en pensel ( typ den du använder vid bakning för äggen) och borsta bort allt smuts. Skär sedan bort "roten".
    Skölj sedan av svampen och låt den torka på papper.
    Vad avis jag blir, så underbart att få äta!!!

• eio

Bästa är att använda en liten pensel som typ den man använder när man penslar bullar eller kött. Borsta försiktigt av svampen för att få bort skräp och barr och sen tar man en liten kniv och skär bort det nedersta på foten som kan vara lite fult och jordigt.
    Sen finns det två olika sätt att förvara svampen för framtida bruk.

Antingen lägger man ut den glest på tidningspapper så att den får torka, tar ett par dar, och sen lägger i en tättslutande burk med lock. Sen när man ska använda den så måste man blötlägga den ett par timmar innan man steker upp den.

Eller så steker man svampen i en stekpanna med lite smör för att få ur det mesta av vätskan och när det sen kallnat så fryser man in den i lagom mängd så att man kan ta fram och tina till sås eller mat.

Lycka till!!

• kottismamma

Förvälla betyder att du tillreder dem tex genom att steka dem.

• fru kreativ

Tack för alla svar. Men jag blir fundersam, ni verkar göra lite olika.. Kan jag frysa in dem efter rensning UTAN att tillaga dem?

• ida06

Jag borstar dem rena med en pensel efter att ha tagit bort "roten" och om de är lite fula.
    Sedan kokar man dem i vatten ca 5-10 minuter detta heter att förvälla svamp, då blir det inte mycket kvar.

Låt vattnet kallna med svampen i och häll sedan upp i påsar, både vatten och svamp. (du behöver inte ha så väldans mycket vatten i men lite lagom så där). Frys.

När du sedan tar upp dem ur frysen kokar du svampen i det "FRYSTA" vattnet igen, typ koka torrt. Sedan är det bara och steka dem som vanligt. Så gör jag ialla fall, lycka till.

• kryddann

Du ska inte frysa in svampen som den är utan du borstar den ren, skär ner den i småbitar, lägger den i en varm stekpanna utan någonting i, rör runt svampen tills den börjar släppa vatten. Vattnet ska så koka bort, är det väldigt mycket vatten i svampen kan du slå av den, men låt svampen koka i sitt eget spad en stund ca 5-10 min. Efter detta låter du den svalna av sedan är det bara att paketera svampen. Tillsätt varken salt eller smör om du ska frysa svampen, den håller ´mycket bättre om den är naturell.

Svar på tråden Hur rensa kantareller? Snabbt svar tack