Är det fler som har denna sjukdommen??
Hej Jag heter Patrik och jag skulle vilja berätta om min sjukdom som heter
Konvertions syndrom........
Och jag fick denna sjukdomen för ca 6 år sen.
Och det innebär att jag kan bli....
Blind
Döv
Förlamad
Kramper
stum
Här kommer lite info om sjukdomen:konversionssyndrom, psykisk störning som enligt psykodynamisk teori uppkommer genom att ångest omvandlas (konverteras) till symtom som liknar symtom vid neurologiska sjukdomar (pseudoneurologiska symtom): pares (förlamning), astasi och abasi (oförmåga att stå resp. att gå), afoni (förlust av rösten), anestesi (förlust av känseln), psykalgi (smärta), blindhet, synfältsinskränkningar, dövhet, epilepsiliknande anfall
konversionssyndrom, psykisk störning som enligt psykodynamisk teori uppkommer genom att ångest omvandlas (konverteras) till symtom som liknar symtom vid neurologiska sjukdomar (pseudoneurologiska symtom): pares (förlamning), astasi och abasi (oförmåga att stå resp. att gå), afoni (förlust av rösten), anestesi (förlust av känseln), psykalgi (smärta), blindhet, synfältsinskränkningar, dövhet, epilepsiliknande anfall etc. Konversionssyndrom förekommer hos disponerade individer, ofta med histrioniska personlighetsdrag (jfr histrionisk personlighet), i akuta konfliktsituationer. Konflikten uttrycks i ett slags kroppsspråk, varvid den får en form av neurotisk lösning. Konversionssyndrom är som regel snabbt övergående. Med hänsyn till den likartade psykodynamiken förekommer det att också dissociationer räknas till konversionssyndrom liksom att dissociationer även får innefatta konversionssyndrom. Tidigare benämndes såväl konversions- som dissociationssyndrom hysteri. Gemensamt för dem är att de uttrycker konfliktladdade livssituationer, samtidigt som dessa genom symtomen får en form av lösning. Genom att t.ex. konvertera ångest till förlamning (konversionspares) i en ohållbar livssituation uttrycker man ovilja att gå och får samtidigt en förevändning att inte gå. Genom att dissociera bort minnet av en förnedrande upplevelse (dissociativ amnesi) visar man hur outhärdlig upplevelsen är och slipper också att tänka på den. Den kombinerade symbol- och finalitetskaraktären ger symtomen en primitiv och opportunistisk prägel. Det handlar dock inte om medveten simulation eller factitia utan om omedvetna mekanismer som styr symtombildningen
Om du har nån fråga så är det bara att fråga på Jag svarar gärna