Potatisgratäng?
Hej hej!
är ganska dålig på att laga mat tyvärr. men nu har jag fått för mig att göra en potatisgratäng.
Vad har man i förutom potatis? Hur länge i ugnen?
Hjälp mig!
Hej hej!
är ganska dålig på att laga mat tyvärr. men nu har jag fått för mig att göra en potatisgratäng.
Vad har man i förutom potatis? Hur länge i ugnen?
Hjälp mig!
lök brukar jag ha i och lite ost på toppen sedan ställer jag in den i ugnen tills jag känner att potatisen är mjuk.. hur läng vet jag inte.. hihihi lycka till!!
Ha i lök och grädde eller matlagningsgrädde ca 2-3 dl, salt och lite svartpeppar, eventuellt lite ost över. Cirka 45 - 60 minuter i 225 grader. Lycka till.
Jag brukar varva potatis o lök svart pepper o salt o på toppen ost...häll över lite grädde så blir de krämig 175 grader ca 40-45 min men kolla lite så potatisen e klara
knorr har en fransk potatisgratäng mix som är super god!
är också gott att göra potatisgratäng med grädde och philadelfia ost
potatis i skivor,
Grädde/mjölk eller vatten(om man är laktos känslig) Lagom mycket.
salt
peppar,
vitlök eller lök om man vill det.
Ost uppe på är att rekomendera.
skulle ha den i mitten av ugnen tills den mjuknar, 30min? kanske.
på 200-220grader. kolla så den inte blir bränd.
Lycka till och hoppas det blir gott.
Jag varvar potatisen med salt, peppar, lök, vitlök. Häller på grädde och om grädden inte räcker fyller jag på med mjölk. Detv tar över en timme men då gör jag den tjock- hög liksom
tack för alla svar!
okej ja jag är laktosintolerant så jag får hitta låglaktosgrädde.
hur tunna ska potatisarna vara?
(jag är helt bakom flötet när det gäller mat!
)
Inte mer än en halv cm tycker jag blir bra, gärna tunnare. Fast jag har en skivare, skulle tycka det var jobbigt för hand. Med den blir dom 3-4 mm.
Något som är väldigt gott att göra är att lägga potatiskivor och lök varvat i en kastrull lägg i salt, svartpeppar och eventuellt pressad vitlök över detta häller du en blandning av mjölk o grädde, laktosfri för dig. Låt det koka upp i grytan och koka i ca 10 min. Häll över hälften i en ungsfast form lägg lite riven ost emellan och häll på resten av gratängen, in i ugnen på cirka 200 grader i 20-30 minuter. Denna gratäng blir riktigt krämig utan att den innehåller enbart grädde.
tack för alla tips!
Man man även använda keldas ostsås
Dippmix till chips... med vitlök och paprika.... blanda ut med Ostsås el vad du nu ska ha i.... supergott!!
är i full färd med att göra den, ska in i ugnen nu!
rapporterar sen!
jag brukar koka potatisen först så den inte riktigt är färdig. Grädde, lök salt och peppar... ost uppe på toppen in i ugnen tills osten ser lite ljusbrun ut... 220 graderi ca 15 min
det blev riktigt bra! tack för alla tips!