• Creep

suf... nånting. sjukvårdskunnig!

Hoppas någon kan svara på detta.
    Min barnmorska ringde mig igår och sa att det blodprovet dom tog i veckan visade för låga värde på sufulatet?sufflater? Suf-nånting (tror jag). Jag frågade vad det innebar då, men hon svara bara "Ja, det är en annan komponent i blodet". Jaha?
    Iallafall ska jag få tabletter, men jag vill gärna veta vad det är och vad det innebär. Vad i blodet är det som inte är bra om det där suf-nånting provet är för lågt?

• Svar på tråden suf... nånting. sjukvårdskunnig!
  • MichelleoStefan

Googla på nätet. Hoppas du hittar nåt!

• Creep

Har provat, men efetrsom jag inte vet exakt vad min BM sa det hette så får jag inga träffar . Har provat olika stavningar.
    Tycker någon här borde jobba inom vården.

• LIVochLinnea

Jo jag jobbar som sjuksköterska och tar mycket prover väntar mitt 5e barn och har tagit mycket blodprover.Jag har inte hört talas om detta prov. Jag tycker det är väldigt dumt att ringa fredag eftermiddag och tala om ett provsvar utan att tala om vad detta innebär. Varför tog de detta provet överhuvudtaget? Jag lovar jag ska leta i mina böcker

• Creep

Tack LIVochLinnea!
    DOm tog provet eftersom mitt hb låg under 100 så dom ville kolla blodet mer "noga". Jag är ju inte helt säker på att det hetta sådär som jag skrivit, men det är vad jag tycker hon sa. Sammtidigs kollade dom hb och B12.

Kom på att jag har en blodprovremiss hemma. Kollar på den nu. Kan vara det som hete S-Folat som kollat. (S-folat. Sufflat. Låter liknande för en som aldrig fört det förr).

Någon som vet nu då?

• Creep

Fast med rätt namn kunde jag googla på det ju
    Dock är det mesta jag hittar ganska "fackskrivet" så om någon vill förklara iallafall blir jag glad.

• Sevin

Är endast usk ,men äter själv järntabletter för att mitt blodvärde var för lågt.
    Så min gissning är att du kommer att få järntabletter av din BM.
    Dåligt att hon inte informerade dig bättre.

• Tintan

Hittade dena texten vet inte om du tycker den förklarar nåt

Folat

Mängden folat kan mätas direkt i blodet (i plasma eller helblod) men bör kombineras med mätning av homocystein. Homocystein stiger om mängden folat i kroppen är för låg. Brist på folat påverkar blodbildningen och kan leda till en form av blodbrist med förstorade röda blodkroppar som kallas megaloblastisk anemi. Genom att mäta de röda blodkropparnas volym (MCV) kan man skilja den megaloblastiska anemin från anemi orsakad av järnbrist som istället ger små röda blodkroppar. Förhöjt homocysteinvärde och megaloblastisk anemi kan också bero på B12-brist.

S-Folat: 7 – 40 nmol/l

B-Folat: 180 – 725 nmol/l

Ery-MCV: 1 – 16 år 80 - 94 fl,

> 16 år 80 – 100 fl

Martina har 2 pyren i magen
  • Sevin

När det gäller B12 brist vet jag inte fackmässigt vad det heter.
    Men det finns tabletter som man också får äta och inte är skadliga för bebisen.
    Triobe åt jag de 2 första månaderna av graviditeten för att jag hade pressad B12.

Kan vara det med.
    Himla svårt,googlade för att få en förklaring.
    Hittade B-vitamin bris.

• Tintan

Efter v 20 i en graviditet brukar man få börja äta niferex pga att järnvärdet då dalar....och man ska inte ha under 100 när man kommer till förlossningen,utan man ska hellst ligga på 115 och uppåt...

Martina har 2 pyren i magen
  • Sevin

Sök på B12,där finns en hel del info.

• Creep

Jag har ätit järntabletter sen innan jag blev gravid pga låg hb redan då.
    Hittade ganska bra om B12- och folatbrist nu. www.b12brist.com
    Tack för att ni tog er tid och svarade!

• Sevin

Va bra att du hittade info.
    Letade själv efter mitt läkarutlåtande om pressad B12 på nätet.
    Massor av bra information på nätet som man inte ens får av läkarna.

• Hackades

Det var inte sulfat? Man kan mäta sulfat i blodet men dessvärre vet jag inte varför eller vad ett lågt sulfat-värde i så fall skulle betyda. Jag tycker du ska ringa tillbaka till BM och får en närmare förklaring, så slipper du tänka på det sedan. Lycka till!

Svar på tråden suf... nånting. sjukvårdskunnig!