• Creep

suf... nånting. sjukvårdskunnig!

Hoppas någon kan svara på detta.
    Min barnmorska ringde mig igår och sa att det blodprovet dom tog i veckan visade för låga värde på sufulatet?sufflater? Suf-nånting (tror jag). Jag frågade vad det innebar då, men hon svara bara "Ja, det är en annan komponent i blodet". Jaha?
    Iallafall ska jag få tabletter, men jag vill gärna veta vad det är och vad det innebär. Vad i blodet är det som inte är bra om det där suf-nånting provet är för lågt?

• Svar på tråden suf... nånting. sjukvårdskunnig!
  • Creep

Har provat, men efetrsom jag inte vet exakt vad min BM sa det hette så får jag inga träffar . Har provat olika stavningar.
    Tycker någon här borde jobba inom vården.

• Creep

Tack LIVochLinnea!
    DOm tog provet eftersom mitt hb låg under 100 så dom ville kolla blodet mer "noga". Jag är ju inte helt säker på att det hetta sådär som jag skrivit, men det är vad jag tycker hon sa. Sammtidigs kollade dom hb och B12.

Kom på att jag har en blodprovremiss hemma. Kollar på den nu. Kan vara det som hete S-Folat som kollat. (S-folat. Sufflat. Låter liknande för en som aldrig fört det förr).

Någon som vet nu då?

• Creep

Fast med rätt namn kunde jag googla på det ju
    Dock är det mesta jag hittar ganska "fackskrivet" så om någon vill förklara iallafall blir jag glad.

• Creep

Jag har ätit järntabletter sen innan jag blev gravid pga låg hb redan då.
    Hittade ganska bra om B12- och folatbrist nu. www.b12brist.com
    Tack för att ni tog er tid och svarade!

Svar på tråden suf... nånting. sjukvårdskunnig!