Någon som vet hur man får bort de grå strecken på tallrikar?
Mågon som vet hur man får bort strecken som blir när man skrapar gaffeln eller kniven mot tallriken? Vill ju att mina tallrikar ska se lika nya ut som de är! Alla tips mottages tacksamt!
Mågon som vet hur man får bort strecken som blir när man skrapar gaffeln eller kniven mot tallriken? Vill ju att mina tallrikar ska se lika nya ut som de är! Alla tips mottages tacksamt!
Det går tyvärr inte!!
det går inte tyvärrt
det är väl bortskrapad färg och det går tyvärr inte att få bort.
så det blir till att köpa nya tallrikar
ok. får väl leva med det då, och tvinga alla att äta med plastbestick sen när jag köpt nya *s*
Det går visst att få bort strecken!
Jobbade på kafé i min ungdom, och det var ett jäkla skrubbande med Tomteskur och blötläggande i Klorin. Tallrikarna skulle se nya ut, trots att de hade några år på nacken. Tomteskur ska inte repa porslinet (använd inte den gröna delen på svampen), men kolla för säkerhets skull försiktigt på en tallrik som får torka och användas några gånger, så att det inte blivit fler repor. (Skurpulver ska repa mindre än "blöta" skurmedel.)
tusen tack, hans fru!
Har ett tips för att får era tallrikar, bestick och muggar som nya.
Köp tvätt medel, räcker gott å väl med ngt billigt som Eldorados tvättmedel, häll upp vatten i en kastrull häll i tvättmedel, koka upp, lått koka med era muggar, tallrikar och bestick. Självklart i olika omgångar.
Var försiktiga så inte tallrikarna och muggarna går sönder så ni inte skär er!
Blev själv förvånad över det otroliga resultatet!
NK80: försvinner de grå strecken där oxå?
De grå strecken är inte repor i porslinet, det är det svarta från besticken!
Vet inte om VIM eller andra med slipfunktion fungerar men jag har ett medel som heter Universal Allputsmedel (finns att köpa på www.universalbolaget.com) och det funkar utmärkt på det mesta som har en hård yta. Ursäkta reklamen (nej, jag jobbar inte där el får provision ) men det är faktiskt jättebra!
Jag fick tipset att använda kemisk ren bensin och gnida med tex lite bomull. Diska sen som vanligt. Våra Höganästallrikar är jätterepiga men har inte provat ännu.