• LitensMamma

Hur får man bort äckliga små röda bananflugor?!

Som sagt,.. nån som har bra tips på att bli kvitt sånna otäckingar. Har bett snällt, öppnat dörren, mutat, hotat. Inget funkar. Dom är så blääähh, så jag vill inte ens slå ihjäl dom.

Nått tips?

• Svar på tråden Hur får man bort äckliga små röda bananflugor?!
  • LitensMamma

Oj,.. jag hamnade ju helt fel! Skulle skriva under Allmäna rubriker. Nån som har tips iaf?

• forever young

Ett glas med vatten, äppelcider vinäger och en droppe diskmedel så drunknar de små jävlarna

• Mymlann

Nej. Vi har också fått in dem. Så jag tar gärna emot tips..

♥ Mymlann
  • Tjohalia

äppelcidervinäger i en skål/på ett tefat + en liten droppe diskmedel. Ställ ut flera stycken. Bananflugorna älskar äppelcidervinäger och dickmedlet tar bort ytspänningen så att dom små rackarna drunknar...
    Man ska INTE blanda i vatten i äppelcidervinägern (har hört från några håll att man ska det, men det är fel), det ska lukta starkt för att locka till sej flugorna.

Gravid igen
  • forever young

jag har testat med vatten och det fungerar en annan tjej hade hört det från anticimex också

• Tjohalia
    forever young skrev 2006-09-10 21:27:07 följande:
    jag har testat med vatten och det fungerar en annan tjej hade hört det från anticimex också
    Jag har testat med vatten jag också, fick veta först nu i sommar att man inte ska ha i vatten och då funkade det ännu bättre, spär man ut det så luktar det inte lika mycket och lockar alltså inte till sej lika många flugor...
    Gravid igen
  • forever young

aha!! då får man testa det nästa gång hehehe (hoppas ändå inte på en nästa gång)

• annica26

hejsan!!
    Hur mycket vinäger ska man hälla upp då..?jag har gjort det nu med en droppe diskmedel men dom sätter ju sig bara påkanten..*morr*

• Nea85

gör även så att du häller kokande vatten i avloppet, har hört att dom lägger äggen där

• eSo

Prova att lägga i nåt grönt eller rött i vinägern oxå!
    Det knepet använde vi oss av när jag jobbade på restaurang, funkade finemang
    Typ en påsklämma eller nåt annat litet. Tydligen lockas dom av rött och grönt.

♥ v.9 med Pyret i magen ♥
  • Meria

Jag tar en tallrik med vatten, saft, socker och diskmedel. Det brukar skörda en hel del. Har precis lyckats utrota en omgång Annars om det är i köket de härjar, så är det bra att inte ha disk ståendes, varken smutsig eller nydiskad. De dras till fukt de små härliga liven.

Så en skål med drunkningsmedel och en rentorkad diskbänk funkar fint här... Åh, och kokat vatten i avloppen också (kommer automatiskt när vi gör té och kaffe iofs).

Ursäkta min dumhet - Jag är inte mamma än
  • Diorlover

vi har köpt sånt flug medel funakr jätte bra mot dom.. men tydligen kommer där nya.. tror dom lagt ägg i avloppen ja får tadöd på dom jäklarna..

• fröken Anna

Om det är AKUT så ta dammsugaren och gå på jakt i köket!

• Vivs

Ta något starkt medel, typ någon ajax eller så, och spruta i alla "vattenhål" innan du går och lägger dig på kvällen. Alltså, i handfat, dusch, diskho, alla såna ställen. )Spola inte i kranen efteråt) och håll disken borta. Det fungerar rätt bra tycker jag!

• michiara

det funkar ju inte dom landar ju inte i skålarna

~~ Mamma till Andréa -99 och Nelly -06 ~~
  • tlw

funkar det med vitvinsvinäger istället för äppelcider? någon som prövat?

Svar på tråden Hur får man bort äckliga små röda bananflugor?!