• Miafia33

9-åring som vill läsa tidningen Frida

min bonusdotter är 9 år och när vi stod i affären idag kom hon fram med tidningen Frida som hon ville köpa för veckopengen.
    Jag tittade på framsidan och det handlade om bröstförstoringar, vikt och utseende. Jag och min man nekade henne att köpa denna och påpekade att det fanns andra tidningar som passar hennes ålder bättre..
    Jag vill inte att hon ska bli utseendefixerad och tycker hon är alldeles för ung för den sortens tidningar..

vad tycker ni, gjorde vi rätt?

• Svar på tråden 9-åring som vill läsa tidningen Frida
  • mjuik

Jag tycker ni gjorde rätt.
    Det är alldels för mycket utseendefixering. När man är 9 år är man väldigt lättpåverkad.

• lövet2

Jag tycker ni gjorde alldeles rätt. Det finns en annan tidning som heter Julia. Den är mer anpassad för hennes ålder ....

• mamasama

Ja det tycker jag att ni gjorde, tidningen Frida är för ungdomar.

• Nyfiken gul

helt rätt..

jag var i högstadieåldern när jag själv började läsa Frida, Okej och Mitt livs novell....  innan dess var det enbart serier och "vuxna" veckotidningar som gällde... (allers, året runt osv.. )

vår dotter som är 11 år läser fortfarande Witch o Winx - hon tittar inte ens åt andra tidningar ännu... vilket vi är glada för...  hon tjuvläser sin storasysters veckorevyn ibland men ger upp efter ett par sidor... för svår svenska säger hon...

• Heisan

Jupp, ni gjorde helt rätt.. Sandra blir 9 i år o har vid något tillfälle kollat i min systers tidningar, så nu har jag bett min syster att plocka bort dem om vi kommer på besök.  Jag har även förklarat att vissa tidningar skall man vara en viss ålder för att läsa o hon accepterar det. Så nu är det Witch o Fairies som gäller..

Rösta i valet, förpassa GP till skogen.....
  • Miafia33

Tack för era svar

jag har aldrig hört talas om tidningen Julia, får kika efter den nästa gång.

Jag tog fram en prinsesstidning till tjejen istället för Frida och då blängde hon på mig och sa: jag är inget lite barn längre, jag slutade läsa den tidningen för ett år sedan..

Nja inte riktigt sant, det var max 3 månaders sedan

• Essica

Jag var 12 när jag började läsa frida, det var en bra ålder för mig men min "bästis" var nio och den var braför henne med. Man ska nog inte fastna i vilken ålder barnet är i utan hur utvecklad barnet är... Frida o Okey va toppen när man skulle ha plancher på Backstreet Boys hihi

• Miafia33

Essica;

jag läste själv Frida när jag var yngre men då var den inte lika utseendefixerad. Idag verkar den ha spårat ur

• Miafia33

jag menar varför lägga in bilder på "tjollolinas" jätteboppar på omslaget

• Nyfiken gul
    Miafia33 skrev 2006-09-10 23:08:01 följande:
    Essica;jag läste själv Frida när jag var yngre men då var den inte lika utseendefixerad. Idag verkar den ha spårat ur
    Starlet ? Kan den passa henne kanske? Den är ju för något äldre än "prinsessåldern" om man så säger...

har inte kikat i deän .. men om det är samma starlet vi 70-tlister är uppvuxen med så är den ju harmlös o perfekt i den åldern...
  • Trossens mamma

Ja Julia och KKP är bättre. Kamrat Posten ...den minns väl alla?

Frida är så falsk på nåt vis trots allt kändis babbel osv....den är mer för tonåringar tycker jag oxå

*Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • Zack

Hade en gammal Frida tidning liggandes som min dotter (då 10 år) fick tag i...Tänkte inte att det var så farligt. Men när jag bläddrade igenom den fick jag se mittuppslaget!!
    Hela uppslaget fullt av "samlagsställningar"!!

Jag tyckte du gjorde rätt.
    Jag själv fick inte börja läsa "Mitt Livs Novell" och sådant förrän jag var 12-13 år. Starlet fick jag läsa vid 11 års ålder, har jag för mig. (låååångt tillbaka i tiden )

• Glass

Flyttar denna till lämpligare plats, då familjeliv-siten är till för saker som rör sidan familjeliv
    /Moderator

• Hatter

Jag tycker ni gjorde helt rätt! Mina föräldrar tillät inte mig läsa Frida och liknande tidningar då jag var barn, visst blev jag irriterad vid tillfället...men snacka om att jag är tacksam för deras omtanke nu! Jag har växt upp utan en massa nojjor över min vikt eller utseende osv. Jag tror det har gjort mig mycket gott att vara utan dessa skräptidningar.

Problemet är att det inte finns så mycket tidningar för flickor i den åldern att välja mellan.

Svar på tråden 9-åring som vill läsa tidningen Frida