• icka27

Hur mycket ska man lägga sig i

Min man har två barn sedan tidigare. En tjej på 18 som enbart bor hos sin mamma och en son på 16 som bor hos oss ca tvåveckor i stöten varje månad.

Sonen har alltid varit väldigt lugn, tack och lov, men kör med sina fula tricks.
    Är det för mycket begärt att han ska hålla snyggt på rummet, dra upp rullgardinen, plocka undan i köket efter sig???
    Känner mig som en tjat kärring.
    Har ännu inte fått höra den klassiska komentaren - du är inte min mamma. Har man sämre tålamod med bonusbarnen??

• Svar på tråden Hur mycket ska man lägga sig i
  • Longwayhome

Du är inte hans mamma nej...men det är ditt hem också där det ska vara rent och snyggt för ALLAS trevnad. Så kör han med fula tricks så får du ge lite fult tillbaka med. Har 4 stycken bonusar så jag vet precis vilka knep de kör med.

Mamma till världens sötaste skåne-upplandsmix
  • jojjo113

Men är det bara ditt och din mans hus? Inte dina och hans barns hus? Självklart ge och ta, men vad ger du? Inte ens en del av ditt hus! Och ang att köpa saker till honom är ju mellan hans mamma och pappa. Du behöver ju inte bry dig om det.

Som sagt, i gemensamma delar av huset bör det finnas regler som ALLA i familjen följer, men en 16 årings rum bör han få bestämma själv över!
    Han är ju på väg att bli vuxen och måste få sin egen del av självständighet, speciellt när han har två hem!

• Longwayhome

Ps. Det är inte du som ska tjata på honom. Det är pappan.KyssOm det nu måste tjatas alltså!

Mamma till världens sötaste skåne-upplandsmix
  • spikeygirl

"Eftersom att det är min mans och mitt hus så tycker inte jag att det är konstig om mina regler ska gälla för honom oxå! Eller???"

Varför så defensiv? Självklart får ni ha regler som är till för allas trivsel - men jag tycker inte att ni har något att göra med hur det ser ut på hans rum. När man är tonåring är ens rum det enda man har. Det är ens borg. Jag kan inte förstå varför man sätter upp regler om hur familjemedlemmarna ska ha det i sina egna rum? Varför är det viktigt att rullgardinen är uppdragen och att sängen är bäddad? För att det "skall" vara så? För att det ska vara mer estetiskt tilltalande? Det tycker jag inte är tillräckligt bra anledningar - det påverkar inte er.

Som tidigare sagt, be pappan säga åt honom att gå ut med disken så att det inte fattas massor av glas.

• icka27

Självklart får han bo här, men han ska visa respekt och respektera oss andra oxå. Han är en ängel då pappan är hemma och säger till honom, men sen.....

Är det meningen att de veckor som han kommer och bor här....ska vi rätta om oss helt efter honom....eller han efter oss???
    Ska det vara så svårt att mötas på halva vägen??

• icka27

Därför att hans rum är så instänkt och luktar för jävligt rent ut sakt.... har prövat att stänga dörren, men det hjälper inte. Luktar svett och smuts.....Även fast man är tonåring måste man väl konna hålla rent om kring sig.

• spikeygirl

Men varför känner du det som att han inte visar respekt för er när han inte bäddar sängen eller har det städat och fint i sitt rum? Det är ju inte erat rum? Eller brukar ni ofta gå in där och umgås hela familjen?

• spikeygirl

Jag visste inte att damm luktade! Där lärde jag mig något nytt. Be honom att öppna fönstret eller spruta in lite air freshener om det skulle vara SÅ fruktansvärt.

• Sanna E

Hejsan!!

Har du provat att sätta dig ner och prata med honom lungt och sansat, samtidigt frågat honom hur han trivs hos er/med dig..Vill han att du också ska ändra på något..Har en tjej kompis som har haft det som du, och dom löste det på det här sättet.Dom blev överens om att både ge och ta. Behöver ju inte funka för dig.
    Lycka till iallafall..kramissss

• icka27

Antar att jag inte passar som bonus mamma

Svar på tråden Hur mycket ska man lägga sig i