• abnocto

Varför konfirmerar sig era ungdomar?

Min dotter har nu börjat sin konfirmationsutbildning. Har frågat lite varför hon vill men får egentligen inget svar. Den avslutas med en veckas resa i Europa så lite beror väl på den.
    Jag har sagt att det itne blir några dyra presenter så det kan hon inte förvänta sig då jag måste bidra till resan med 2500 kr.
    Däremot tror jag det kan vara nyttig utbildning och få diskutera åsikter och värderingar så jag tycker det är bra.
    Men vad har era tonåringar för svar när ni frågar dem? Är det oftast presenter som drar eller?

• Svar på tråden Varför konfirmerar sig era ungdomar?
  • abnocto

Men varför vill släkten i så fall att man konfirmerar sig? Har svårt att tro att så många skulle vara religösa

• Celindan

När jag konfirmerade mig handlade det mycket om den fina traditionen. Jag var aldrig med på någon resa och jag visste väl egentligen inte från början att man fick presenter...
    Kompisarnas påtryckningar bidrog nog en hel del, dock, men det var givande studier ändå, personlig utveckling och man tvingades fundera på sitt ställningstagande...

• lövet2

Vi har några djupt kristna, men sedan är det ju de lite äldre också. De ser det som en viktig tradition!

• riot

Jag tror att runt 90% av tonåringarna faktiskt konfirmerar sig pga presenterna och för att man helt enkelt gör det. Inte direkt påtryckningar från släkten men förväntningarna och att det är självklart att man gör det.

Mina bröder är inte konfirmerade och jag började faktiskt på konfirmationen men hoppade av då jag tyckte det var hyckleri från min sida då jag kort efteråt benämnde mig själv som ateist. Anledningen till att jag började på konfirmationen var enkel, alla mina kompisar skulle konfirmera sig och hänga i kyrkan hela sommaren. Jag hade ingen att spendera mitt sommarlov med.

• Lillbrusan

En familjetradition, man vill ej svika släkten, säger min son som just nu börjat läsa till sin konfirmation.
    Han sett sina äldre kusiner konfirmeras, talat med dem om detta.
    Han gjorde valet själv och än så länge tycker han det är kul! Men här kostar det inget!!! Och vad han säger är det inte presenter heller som drar!!!

• Pallas

Jag gick och läste ett helt år och valde att inte konfirmera mig eftersom jag inte trodde på det hela och inte behövde någon komfirmation av dopet. Mina barn är inte döpta och min äldste son bestämde sig i åttan för att inte konfirmera sig. Vi har talat rätt mycket om det sedan han började på högstadiet och det är hels hans beslut.

• cajsa

Jag döptes inte som liten, men valde ändå att konfirmera mig när jag var 15 (döptes i samband med det). Det berodde nog mest på att "alla" gjorde det.
    Numera har jag gått ur svenska kyrkan, valt borgerlig vigsel samt avstått från att döpa våra barn. Jag har väl blivit vuxen och vågar stå för mina åsikter :)
    Ett tips: Organisationen Humanisterna har "borgerlig" konfirmation

• Majakattan

Min son sa själv att han ville konfirmera sig för att han ville bli vuxen i kyrkan. Alltså ett slag av vuxenrit.

• Sommarregn

Tradition i kombination med att alla hennes kompisar ska göra det.

• Klaar

jag gjorde det för att bli den första i släkten som blev konfirmerad presenterna o lägrena va lockande men jag kan ju säga att jag sket i va prästen förökte lära mig. hade dock väldigt roligt me mina kompisar o har massa roliga minnen från den tiden

Svar på tråden Varför konfirmerar sig era ungdomar?