Vad är GBS och varför testar dom inte alla???
Jag frågade min barnmorska om hon kunde göra ett test men hon varken förklarade vad det är och sa bara att såna tester gör man inte. Är det vanligt? Hur får man det?
Tackar för svar! Etta
Jag frågade min barnmorska om hon kunde göra ett test men hon varken förklarade vad det är och sa bara att såna tester gör man inte. Är det vanligt? Hur får man det?
Tackar för svar! Etta
GBS är grampositiva bakterier som växer både aerobt och anaerobt. De återfinns ffa i tarmen och i kvinnliga genitalia. För att optimera möjligheten att isolera GBS från en konkurrerande bakterieflora, tex. vagina/rectum krävs speciella odlingsmedier.
Början
2. Smittsamhet och spridning i samhället
GBS överförs mellan individer ffa genom direktkontakt. Sexuell överföring är vanlig och män kan vara bärare av GBS i uretra. Den dominerande reservoaren av bakterier är dock tarmen och inom individen underhålles koloniseringen därifrån. Omkring 30% av gravida kvinnor är koloniserade med GBS genitalt/rektalt någon gång under graviditeten och ca 50% av barnen till kvinnor som är bärare av GBS genitalt blir koloniserade under förlossningen.
Början
3. Klinisk bild
GBS kan ge upphov till urinvägsinfektion (UVI) hos den koloniserade individen.
Början
4. Infektion hos den gravida kvinnan
Den gravida kvinnan får inga symtom av att hon är koloniserad med GBS förutom om hon drabbas av UVI. För att en infektion skall uppstå krävs ett stort antal mikroorganismer med vissa virulensegenskaper och en mottaglig värd.
1. Kvinnor som är koloniserade med en stor mängd GBS i prover från cervix; vagina, uretra och rektum och/eller positiv urinodling (>50 000 bakterier/ml) löper ökad risk att föda ett infekterat barn.
2. GBS-stammar med ökad mängd kapsel (typantigen) är mer virulenta genom att de lättare motstår värdens infektionsförsvar och kan neutralisera befintliga antikroppar genom syntes av lösligt antigen.
3. Det nyfödda barnet har ett, relativt sett, nedsatt immunförsvar, vilket i ännu högre utsträckning gäller det prematura barnet. Den passiva humorala immuniteten som överförs transplacentärt (IgG) sker först under tredje trimestern.
Början
5. Infektion hos fostret och det nyfödda barnet
GBS kan överföras till fostret före partus och orsaka, även utan föregående värkarbete eller vattenavgång, intrauterin infektion och fosterdöd. Vanligast är dock att överföringen sker under förlossningen. Bakterierna infekterar barnet via andningsvägarna med eventuell spridning som ger upphov till sepsis och meningit. Förloppet kan vara mycket snabbt med påverkan av barnet strax efter förlossningen och oftast inom de första 72 levnadstimmarna. Symtomen manifesteras ofta initialt som en andningsstörning pga bakomliggande pneumoni. Bilden vid sepsis/meningit kan te sig som ett snabbt försämrat allmäntillstånd med apné och cirkulationspåverkan.
Prognosen vid septikemi är allvarlig. I en grupp av 416 svenska barn med blododlingsverifierad GBS-sepsis var den totala mortaliteten ca 15%. Mortaliteten var högre hos pojkar (18%) än hos flickor (10,5%). Andelen underburna barn (18 timmar)
feber vid förlossningens början (>38 grader)
löper en ökad risk att få ett barn som insjuknar med GBS-infektion.
Tidigare barn med GBS-infektion eller intrauterin fosterdöd/senabort som sätts i samband med GBS-infektion anses innebära en ökad risk för nästkommande barn.
Början
7. Laboratoriemetoder
Odling- vagina, uretra, rektum, urin (på den gravida kvinnan)
- blod, ev nasopharynx, ev öron (på nyfödd med misstänkt infektion).
Början
8. Diagnos av moderns infektion
Tidpunkten liksom odlingslokalen är viktiga för förutsägbarheten av GBS-kolonisering vid partus. Vid odling från vagina, uretra och rektum 2-4 veckor före förlossningen kvarstår en positiv odling hos ungefär 85%. Av de GBS-negativa kvinnorna blir ca 5% positiva vid partus. Vid längre intervall mellan odling och partus försämras prediktionen. En effektiv screening innebär därför upprepade odlingstillfällen (2-3 ggr) under tredje trimestern.
Början
9. Diagnos av fostrets/barnets infektion
Vid misstänkt infektion hos det nyfödda barnet tas odling från blod (nasopharynx och öron).
Barnet undersöks av barnläkare efter förlossningen och behovet av särskild observation på neonatalavdelning får bedömas från fall till fall.
Början
10. Profylax
Överföring av GBS från mor till barn kan brytas genom kortvarig, intravenös antibiotikabehandling till modern med start vid förlossningens början.
Långvarig peroral penicillinbehandling är däremot inte effektiv för att förhindra GBS-kolonisering på slemhinnor.
Ackumuleringen av antibiotika i vaginalsekret kan ge upphov till ekologiska förändringar som inte är önskvärda och möjligen menliga. Eftersom det ännu saknas kontrollerade studier som visar på fördelar med peroral antibiotikaprofylax under lång tid kan denna strategi inte anses vara att rekommendera.
Under senare år har en rad studier publicerats rörande nyttan av antibiotikaprofylax vid prematur vattenavgång.
Vid GBS-kolonisering och preterm prematur vattenavgång (pprom) har graviditeterna förlängts signifikant med 2 dagar efter ampicillinbehandling.
I en långtidsuppföljning från Umeå av pprom före 28 graviditetsveckor sågs en förlängning av graviditeten utan ökad infektionsmorbiditet och dessutom utmärkt tvåårsuppföljning av barnen genom undvikande av onödiga vaginalpalpationer och spekulumundersökningar.
Mycket talar alltså för profylax med antibiotika vid pprom och GBS-kolonisation, men frågan kan inte anses vara avgjord.
En liten grupp kvinnor drabbas av upprepade sena missfall och hos en del av dessa kan man odla fram GBS. Det finns inget vetenskapligt belägg för hur de skall handläggas.
Början
11. Terapi
GBS är känsliga för bensylpenicillin och fenoxymetylpenicillin. Vid överkänslighet kan erytromycin eller klindamycin ges.
Om du har UVI så tycker jag att du ska be om att göra en odling för att se om du har GBS. Anledningen till att man inte kollar alla är för att så många har det, ca 30% av alla gravida o i de flesta fall är det inte farligt. I USA kollas alla i v 35 o jag tror att man sätter in antibiotika på de som är positiva, men problemen är nog större där, ska dokc inte säga för mkt om just USA för vet inte så mkt
GBS kan vara farligt framförallt vid förlossningen, men som siffrorna ovan visar så är det inte vanligt.
Men jag tcker också frågan om allmän screening är viktig. Men det man riskerar om man börjar ge antibiotika till alla är att GBS blir resisten o det vore ju inte bra.... men det är en svår fråga....
Tack för svar! Skulle dock behöva få svaret sammanfattat i en enda mening med enkelt språk. Det är ett virus alltså? Varför är det skadligt att ha det vid förlossningen, dvs hur kan visruet skada barnet?
Nej, det är inget virus, det är en bakterie. Grupp B Streptokocker = GBS
Det kan leda tiil fostredöd, vilket är mycket ovanligt. Efter förlossningen så kan barnet få hjärhinneinflamation och andningsstörning, som kan leda till mycket svåra komplikationer. Barnet ges penicillin och det brukar hjälpa.
Hej!
Min syster dog vid födseln av GBS, vilket kunde ha hindrats om min mamma bara åt pencillin!!
Jag tycker att man ska vara bestämmd om man vill ha penillin eller bli kollad, det är jag! Jag vill absolut bli testad, vill inte vara med om att förlora ett barn bara för att jag inte åt pencillin!
Kram och lycka till!
Enligt min BM så får man ingen behandling även om det skulle visa sig att man har GBS. De kvinnor som haft ett barn som tidigare dött i magen, får behandling. Min BM ville poängtera att det är ytterst ovanligt att barnet smittas av GBS och att det är en bakterie som normalt förekommer nån gång hos alla kvinnor.
Att äta penicillin under graviditeten är meningslöst då man kan få GBS flera gånger. Men man kan ha koll i slutet på grav så man kan behandla barnet när det föds.
Jag är inte ens gravid nu, men jag vill absolut testa mig om jag blir det.
Om de säger nej på mvc, kan man inte gå till läkaren på sin vanliga vårdcentral och göra det? Eller är policyn att man inte får göra det övergripande?
Då återstår väl bara privatläkare. Någon som har testat det?
om man går till privat bm /mvc kan man säkert få testa sej. Om det kostar några hundralappar är det väl värt det om man är orolig.