• Rockelina

Goda, snabba och billiga vegetariska rätter

Hej,
    letade här efter recept men tänkte att det är lika bra att starta en ny tråd. Regeln är att det ska vara snabbt (max 20 min), billigt (så man kan ha det som bjudmat och inte bara som vardagssunkmat)och vegetariskt.

Börjar själv, har själv fått följande recept av min syrra. Alla som jag bjudit det på har velat ha receptet.

Linsgryta
    Röda linser
    Gul lök
    Krossade tomater
    Gröna frysta ärtor

Curry
    Vitlök
    Soja
    Ingefära
    Salt, peppar, garam masala etc (de kryddor du gillar)

Ris
    Grekisk matlagningsyoughurt (sån där tjock du köper i burk)

Koka upp röda linserna separat så de blir halvklara (5 min typ). Stek under tiden upp en hackad gul lök och vitlöken i olja. Stek upp med 3 msk curry ungefär. När linserna är klara häll i dem, sak va lite vattenspad med, fräs. Häll i krossade tomaterna. Riv mer lite färsk ingefära (inte för mycket tar då över all smak, men inte för lite heller)

Riset har du satt på kokning under tiden.

Nu har du hållit på med maträtten en sisådär en kvart. Häll i gröna ärtor och några droppar soja.

De kryddor du vill ha med öser du i när du vill - jag brukar göra det i början, men en vän till mig hävdar man ska ha i kryddorna först i slutet.

Servera tillsammans med vitlöksbröd.

Annat tips för att spica till linssoppan:
    ha förutom linser, potatis och det gamla vanliga i krossade tomater och brytbönor så att det blir lite färg i soppan. Servera med et fat skicade citroner i - blir mycket godare med lite färsk citronsaft på.
    Och så vitlöksbröd såklart.

• Svar på tråden Goda, snabba och billiga vegetariska rätter
  • elims

Morotssoppa

Morotsslantar
    skivad lök
    ev. skivad vitlök
    buljong (vatten + tärning)
    olivolja
    apelsinsaft
    matgrädde
    salt & peppar
    krydda (tex örtkryddor/färskriven ingefära/curry)

Fräs löken i oljan i en kastrull, ha i morötterna och fräs med en stund. Häll på buljong och apelsinsaft och låt koka tills morötterna är mjuka. Ta sen upp grönsakerna, mixa dem och späd med buljongen. koka upp, krydda och runda av med matgrädden. Servera med nybakade frallor!

• Rockelina

Det måste jag testa Elims

Nån som har bra recept på broccolibiffar? Minns en gammal tråd jag inte hittar nu. Saker man kan göra av rödbetor? Bra bönrecept?

Svar på tråden Goda, snabba och billiga vegetariska rätter