• Minelly

Vad menas med ökad ämnesomsättning....

och hur märker man det?

• Svar på tråden Vad menas med ökad ämnesomsättning....
  • Gisse the one and only

Man kan då äta mycket men man går ej upp i vikt, eller man går helt enkelt ner i vikt trots att an äter ordentligt.

• lövet2

När jag har ammat, har jag ätit ungefär dubbelt så mycket som normalt och ändå gått ner i vikt. Där kan man snacka om ökad ämnesomsättning!

• Minelly

Ok... gick nyligen in i tredje trimestern och läste då något om ökad ämnesomsättning. Men det stod även att man skall gå upp mellan 1-3 kilo / månad fram till bf. Hur går det ihop då?

• Minelly

lövet2: Får man ökade hungerskänslor när man ammar? Hört att man blir törstig i alla fall....

• Gisse the one and only

Man äter som en häst när man ammar

• Minelly

Ok... väntar första barnet, så det återstår att se..

• metallgem

Jag hoppas verkligen på det att man rasar i vikt när man ammar.. känner mig som en smärre flodhäst nu i v31..

Har också tänkt på det med att ämnesomsättningen ökar, borde man tänka på att äta (ännu) mer nu i trimester 3?

I början var jag hungrig konstant men nu tycker jag mer tvärtom, att jag känner mig mätt hela tiden, fast törstig.

Har ju förstått att man ska kolhydratladda sista veckorna men inte läst något om hur man ska göra nu..

• Gisse the one and only

metallgem

Du gör som du känner för. Är du inte hungrig så drick i varje fall. Följ din kropps signaler, det är det bästa.

• Minelly

När jag blir hungrig, så blir jag panikhungrig. Alltså måste ha mat på en gång, annars tappar jag humöret....

• Creep

Ökad ämnesomsättning betyder att kroppen behöver mer energi varje dag. Den förbränner mer varje dag och man behöver därför äta mer. När man ammar går det åt mycket energi för att producera mjölk och man måste därför äta mer. Under slutet av graviditeten vill kroppen lagra energi inför förlossningen.
    Det är inget man behlver tänka på utan kroppen reglerar själv sitt energibehov genom att vi är mer eller mindre hungriga.

Svar på tråden Vad menas med ökad ämnesomsättning....