• Magnolia

dricker ni kaffe

Hej!

Jag är en riktig kaffetant och har svårt att sluta helt med kaffe. Har försökt många gånger men åter fallit in i några koppar om dagen. När jag blev gravid så slutade jag i några veckor för att jag trodde att det var skadligt för fostret. Sedan har jag läst på så många ställen att det är ok att dricka ca 3 koppar om dagen. Så nu dricker jag kaffe 2 gånger om dagen och då måttliga mängder. Är i vecka 27.

Hur gör ni andra kaffomaner? Dricker ni eller ej och tror ni att det kan vara skadligt för fostret?

Kram!

• Svar på tråden dricker ni kaffe
  • vanilla

Jag dricker en mellan latte varje morgon, får fruktansvärd huvudvärk om jag inte gör det, och dessutom är det ju så gott Jag hoppas/tror inte det är skadligt för fostret i så liten mängd. Enligt livsmedelsverket ska det ju inte vara någon fara.

• pabe

Från Livsmedelsverkets hemsida: www.slv.se

""Finns det några risker med att dricka kaffe?

Det är ofta svårt att bedöma eventuella skadliga effekter av kaffekonsumtion och om dessa effekter beror på koffeinet, andra beståndsdelar i kaffet eller vissa levnadsvanor som kan höra ihop med hög kaffekonsumtion, till exempel rökning.

Kaffe innehåller ett stort antal aktiva ämnen ämnen, men det är koffeinet som är bäst känt och som står för kaffets stimulerande egenskaper. Koffein och ett par liknande ämnen finns, förutom i kaffe, även i te och kakao.

Koffein stimulerar centrala nervsystemet, påverkar hjärtmuskulaturens arbete och frekvens och vidgar blodkärlen i glatt muskulatur. Det ökar andningshastigheten, ämnesomsättningen och bildning av adrenalin, magsaft och urin. Ett intag av 50-200 mg koffein motverkar hos de flesta personer dåsighet och trötthet, medan en dos av 200-500 mg kan orsaka huvudvärk, darrningar, nervositet, insomningsbesvär m.m. En normalstor kopp kaffe (150 ml) innehåller i genomsnitt 50-85 mg koffein.

Kunskapen om kaffets effekter på hjärta och blodkärl har lett till misstankar om att kaffedrickning skulle kunna öka risken för hjärtsjukdomar. Undersökningar visar att det i första hand gäller kokkaffe. Kaffe som bryggs eller lagas på pulver tycks inte utgöra någon ökad risk.

Personer med magsår avråds ofta från att dricka kaffe. Kaffet ökar vanligen magsaftsutsöndringen mer hos magsårspatienter än hos friska personer. Det anses dock vara andra komponenter i kaffet än koffeinet som står för denna effekt.

Kaffe anses kunna ge upphov till ett visst fysiologiskt och psykologiskt beroende. Om man plötsligt slutar dricka kaffe efter att ha druckit regelbundet, kan man drabbas av svår huvudvärk som går över om man åter tar en kopp kaffe.

Det finns undersökningsresultat som tyder på att hög kaffekonsumtion under graviditeten kan medföra lägre födelsevikt än normalt hos barnet. Vid Livsmedelsverket pågår ett projekt i nordisk regi som ska ge kunskap om eventuella risker med högt kaffeintag under graviditeten. För närvarande rekommenderas gravida att inte dricka mer än tre koppar kaffe per dag.""

• Knytets mamma

Kunde inte dricka kaffe de tre första månaderna, men nu dricker jag kanske 2-3 koppar /dag.

• Melinda

Jag har mått illa av att bara tänka på kaffe, men nu (i v20) så dricker ja en halv till en kopp lite då å då, någon gång i veckan..
    Det sägs ju att en två, tre koppar om dagen inte alls gör någon skada.'
    Det som dom TROR kan va orsakerna av alldeles för stort kaffeintag är väl att bebisen ev. kan väga lite mindre vid födseln. (?)

• Mylo

Kaffe!!! Självklart!!!
    Skyndar ur sängen på morgonen för att sätta på..
    Har illamående på mornarna men får jag bara mitt kaffe med socker och mjölk så lägger det sig de flesta dagarna..
    Kram

• Rookie

Det var ett säker graviditets tecken när man som "kaffeoman" plötsligt började hulka när den där i normala fall underbara doften spred sig i köket till frukost!
    Jag längtar tills det går över!

• discodivan

får varken i mig kaffe eller thé sen v 6

• Cybermum

Nope, varken drak under mina graviditeter eller nu kaffe, för det är inte nyttigt eller gott heller enligt mig...

• Smilie

Jag slutade dricka kaffe när jag fick reda på att jag var gravid, var liksom inte sugen :)

• cap

Drack inte kaffe den första 12 v för att det smakade blä. Nu tycker jag att det smakar bra igen, men dricker ändå lite midre än jag gjorde förut. Nu blir det ett par koppar i veckan bara. Nöjer mig med det.

• mim

Kaffe är gott, så visst dricks det en del kaffe här hos oss.. Jag kan ju tillägga att när jag väntade mitt första barn som nu blir 15 i år, så drack jag ca 6-7 kaffemuggar om dagen,
    han föddes pigg och allert vägde 3832 och var 54 cm lång. Så ja ni jag vet inte vad jag ska tro om detta att barn blir mindre?

Kram Mim

• Mirva BF 040406

Jag dricker både kaffe & te (inte kaffe på helgerna...) men det blir ca 3 koppar om dagen. Tänk på att om du dricker tex cola så får du räkna med att det också innehåller kofein...

• Hushi

Jag har inte vågat dricka kaffe. Men jag är ingen stor kaffedrickare i vanliga fall heller. Men hur är det med te? Jag har fått för mig att det inte heller är bra. Och jag älskar te. Nu vågar jag bara dricka grönt te. Är jag fånig? Har nån annan hört att man ska vara försiktig med te?
    Kram.

• Bejb

Jag dricker inte kaffe. Är helt enkelt inte sugen på det. Jag dricker istället ett te som kallas rooibos (eller nåt sånt!), alltså rött te. Det ska vara bättre än vanligt te har jag hört . Det med apelsinsmak är absolut godast.

• Kristin A

Å, jag längtar ihjäl mig efter kaffe!! Har hallucinationer om allt gott kaffe jag ska dricka snart (?) igen. Jag var så glad de första veckorna att jag fortfarande kunde dricka kaffe på morgnarna, och så över en natt så gick det inte! Fick börja dricka te efter det, även om det kommer upp lika fort igen..

Jag drömmer om iskaffe, sånt där gott kaffe med vanilla syrup, nyrostat kaffe, kaffechoklad, cappucinoglass etc, etc, etc!

Svar på tråden dricker ni kaffe