Hej !
Jag bor i England och här får alla oavsett ålder göra nupptest om de vill vid sitt första UL. Vid Nupp-UL mäts hur tjock nacken på bebisen är och resultatet av mätningen läggs ihop med åldern och genomsnittsrisker och ditt risktal räknas fram. Under 1/300 så rekommenderar de att man går vidare med fler test, men det är HELT föräldrarna som får välja. Jag hade 1/291 och valde att göra moderkaksprov (som fostervattensprov men man kan göra det tidigare - görs ej så ofta i Sverige) för jag ville veta.
Missfallsrisken är ju 1/100 vid båda ingreppet, och händer det så sker det vanligtvis dagarna efter och senast inom en vecka. De kollar dock hjärtat på bebisen före och efter ingreppet, och min risk minskade till 1/200 när de sett lika starka hjärtslag före som efter. En fördel med moderkaksprov är att man får snabbt svar, så 4 arbetsdagar senare visste vi att vår bebis mådde bra. Jag var orolig hela veckan efter pga MF-risken, men undvek stress, motion och vilade så mycket jag kunde som läkaren sagt. Nu har veckan gått och visserligen vet man ju inte vad som kan hända fram till BF - annat kan ju gå snett - fast just nu känner jag mig väldigt lättad. Vi är båda väldigt tacksamma också att vi slapp ta ett sån´t svårt och stort beslut som ni behövde göra Kermit ! Nubliven Fru, självklart blir det jobbigt när ni tycker olika, men som Magrat skriver, försök komma överens så ni blir ett team. Jag önskar dig lycka till hur ni än väljer att göra ! Ställ gärna frågor om du vill vill, jag vet ju hur mycket frågor man har innan....
Kram från Mumba