Väljer ni att ta fostervattenprov?
Kermit, jag blev så ledsen när jag läste om vad ni har behövt gå igenom. Det är ju just sådant som man inte vill ska hända när man är gravid. Jag vet inte om min enkla åsikt kan vara till någon tröst, men jag är övertygad om att jag skulle ha gjort samma val som ni gjorde.
Jag ska själv göra moderkaksprov om ca 1 vecka, och risken är 25% att vårt barn har samma ärftliga muskelsjukdom som min lillebror har. Det råder ingen tvekan (nu i alla fall) om att vi kommer att avbryta graviditeten om barnet är sjukt, även om det kommer att bli mycket jobbigt. Som Victoria beskrev så bra ovan, så kan sjukdom få mycket stora konsekvenser både för föräldrarna, den närmaste omgivningen och givetvis även för barnet självt. Kanske blir den effekten om möjligt ännu större om familjen redan har genomlevt den sorgen med ett tidigare barn.
När det gäller missfallsrisken efter moderkaksprov och även FVP så resonerar jag så här: med tanke på hur hög missfallsrisken är under de första 12 veckorna (jag har sett siffror på upp till 30%), så tycker jag personligen att 1% är en rimlig risk att ta. Att vara orolig för missfall under ca 1 vecka kanske är lindrigare än att oroa sig i 9 månader för att barnet är sjukt. Men det är ju bara min tanke. Det är ju förstås en annan sak om det inte föreligger någon ökad risk för DS, kromosomavvikelser mm, då är ju missfallrisken större än risken för sjukdom.
Kram på er! Det är så skönt att den här sidan finns, så att man kan få vädra alla sina tankar!