• Jenny28

ögoninflammation? smittsamt?

Hej
    Imorse vaknade min dotte rpå 16 mån. med ögonen helt igenklibbade av gojs. Jag antar att detta är ögoninflammation.
    det är väl ganska smittsamt har jag hört. Men jag jobbar ju som dagmamma och ta ut vaB för en sån liten grej känns konstigt. Hon är ju pigg annars, bara näsan som rinner.
    Det räcker väl att jag informerar föräldrarna sen om att hon har det antar jag...

vad kan man göra för att förbättra för henne så det går bort?

• Svar på tråden ögoninflammation? smittsamt?
  • jojjo113

Tvätta hennes ögon med ljummet vatten. Ta bommul och tvätta utifrån och in flera gånger om dagen.. Går det inte ner eller det är mycket så kan man tvätta med steriliserat vatten, och går det inte bort på en vecka eller blir jätte röd i ögonen så får du kontakta läkare..

Se till att tvätta händerna ofta på dig och henne, då är smittorisken ganska liten då det smittar bara vid direktkontakt..

• April Mamma

Ögoninflammation är jätte smittsamt, barn på dagis brukar få stanna hemma när dom har det.

Gör rent med tex ögonvatten/koksaltlösning på en sterilkompress och tvätta utifrån och in mot ögat och använd inte samma "tuss" flera ggr utan ta ny till varje öga. Tvätta sedan händerna nog efter.

• Jenny28

ok..tack för svaren!
    dagbarnen har ju redan hunnit komma så jag får hålla koll på henne under dagen o se hur det utvecklas...

tack igen!

• USK

Tur inte du ska ha mina barn.

Ursäkta uttrycket men det är så smittosamt. Men det är kanske skillnad o va på dagis o dagmamma. För på mitt dagis får man absolut inte vara där när man har ögon inflammation.

• Amorella

Jag skulle säga att ögoninflammation inte alls behöver vara en liten grej. Det kan göra jätteont i ögonen, man kan få huvudvärk, bara kunna ligga och vila i ett nedsläckt rum o.s.v.
    När jag jobbade på dagis fick jag snällt sjukskriva mig när jag hade lindrig ögoninflammation bara för att jag inte skulle smitta barnen. Jag skulle då verkligen inte vilja lämna mitt barn hos en dagmamma vars barn har ögoninflammation.

• Amorella

Just det, det kan vara bra att kolla med vårdcentralen, för i alla fall tidigare fick man ögondroppar eller salva mot ögoninflammation.

• jojjo113

Amorella -- Ögoninflammationen går oftast över av sig själv, men har det gått en vecka får man droppar eller salva..

• Jenny28

hallå tjejer.
    tack för era svar.
    Idag under dagen har det runnit massa gojs ur ena ögat, så det har inte blivit bättre, är även svullen under ögat och har fått några konstiga utslag under ögonen. Så imorgon blir det att inga barn får komma hit. Så frå vi se under veckan hur det går. Har det inte blivit bättre tills på torsdag så ringer jag VC...

Svar på tråden ögoninflammation? smittsamt?