Öroninflammation?
Vad är egentligen öroninflammation och när måste det behandlas?
I början av sommaren var vår då 6 mån kille sjuk i över tre veckor. Feber till och från, runt 38-39 grader. Vi var inne tre eller fyra gånger hos olika läkare bla för vi misstänkte öroninflammation (han grät när han låg ner, tog sig för öronen...) Men nej då enligt alla dessa läkare var han bara vanligt förkyld. Alla sa ungefär "Han är bara lite röd i örat, sedan är det massa vax så mer ser jag inte men det brukar vara lite rött när man är förkyld- det är ingen örononinflammation".
Sista läkaren tog sig tid att ta bort vaxet och såg då vad hon kallade en öroninflammation där bakom- antibiotika skulle han ha.
Ungefär en månad senare missstänkte vi öronen igen (han hade feber och snuva och sov dåligt). Åkte till läkaren som återigen (en av dem vi träffat tidigare) sa att han är bara förkyld. Dvs, han är lite röd i örat men det behandlar man inte. Sedan sa hon även att han inte såg "perfekt" ut i öronen och att han hade mellanöronkatarr (vilket inte skulle behandlas).
Nu ytterligare en månad senare har han haft feber några dagar. Var med dottern på vårdcentralen idag och bad då dem kolla även sonens öron och den här läkaren säger att han är röd, det är troligtvis öroninflammation som ska behandlas med antibiotika!
Nu känner jag mig jätteosäker...vill inte ge antibiotika i "onödan" om det egentligen inte behövs...Någon som "kan" detta med öron och öroninflammationer? Är det öroninflammation när man är röd i örat eller brukar man vara det ändå när man är sjuk?
Ska vi ge antibiotikan eller avvakta till torsdag då vi har tid till en öronläkare (återbesök efter första öroninflammationen).