• Nessa

Öroninflammation?

Vad är egentligen  öroninflammation och  när  måste det behandlas?

I  början  av sommaren var vår då 6 mån  kille  sjuk  i  över  tre  veckor.  Feber till  och  från,  runt 38-39  grader.  Vi  var  inne  tre  eller fyra gånger hos  olika  läkare bla för  vi  misstänkte öroninflammation  (han  grät  när han  låg ner,  tog  sig  för  öronen...) Men  nej  då  enligt alla dessa läkare  var han  bara  vanligt förkyld.  Alla  sa ungefär  "Han  är bara lite  röd  i  örat, sedan  är  det  massa  vax  så  mer ser  jag  inte  men  det brukar  vara  lite  rött  när  man  är förkyld-  det  är  ingen  örononinflammation". 
    Sista  läkaren  tog  sig  tid  att  ta bort  vaxet  och  såg  då  vad hon  kallade  en öroninflammation  där  bakom- antibiotika  skulle  han  ha. 

Ungefär  en  månad  senare missstänkte vi  öronen igen  (han  hade feber och  snuva  och sov  dåligt).  Åkte  till  läkaren som  återigen  (en  av  dem  vi  träffat  tidigare) sa att  han  är bara  förkyld. Dvs,  han är  lite  röd  i  örat  men  det  behandlar  man  inte.  Sedan  sa  hon  även  att  han  inte  såg  "perfekt" ut  i  öronen och  att  han  hade mellanöronkatarr  (vilket inte  skulle behandlas).

Nu  ytterligare  en  månad  senare har  han  haft feber  några  dagar.  Var  med  dottern  på  vårdcentralen  idag  och  bad  då  dem kolla även  sonens  öron  och  den  här  läkaren  säger  att  han  är  röd,  det  är  troligtvis öroninflammation  som  ska  behandlas med antibiotika!

Nu känner  jag  mig jätteosäker...vill  inte  ge  antibiotika  i  "onödan"  om  det  egentligen  inte  behövs...Någon  som  "kan"  detta  med  öron  och  öroninflammationer? Är det öroninflammation  när man är  röd  i  örat  eller  brukar  man  vara  det ändå  när man  är  sjuk?
     Ska  vi  ge antibiotikan eller  avvakta till  torsdag då  vi har  tid  till en öronläkare  (återbesök  efter första öroninflammationen).

• Svar på tråden Öroninflammation?
  • Maritk

Jag har hört att man först försöker utan antibiotika, men om besvären är kvar två-tre dagar så sätter man in behandling.

Och om det är var i örat så sätter man väl in behandling direkt...
    Googla på öroninflammation så kanske du hittar ett svar

♥ANTON♥
  • Nessa

Mmm, så  hörde jag  när dottern hade det i våras men  då  gällde det  barn över 2 år.  Ynge barn brukade  visst behandlas tidigare.  Får  väl googla lite då 

• frugiraff

min sambo är döv på ena örat av en obehandlad öroninflammation min son har haft 13 st och han har ätit antibiotika. skulle inte vart utan det. däremot skulle ha skickats till öronläkaren som skulle ta ställning till rör. får han en inflammation till har bvc lovat att remitera honom.

• Nessa

frugiraff:  Hur  har  läkarna  beskrivit  din sons  öroninflammationer?  Beskrivs de som  "Han är  röd i  örat,  alltså har han en öroninflammation"?

• frugiraff

ja de har sagt röd i örat och sagt att det är öroninflammation. första gången han hade det visste jag inte vad det var. han hade 40,6 i temp, bara gallskrek, vägra äta eller dricka. Ambulansen fick komma och köra till sjukhus. så när han haft feber över 39 i minst tre dagar och man ser att han verkligen är dålig åker jag alltid till läkare. har hänt typ 1 gång att det inte vart nåt men alla andra gånger har det de....

• Nessa

frugiraff:  Okej,  ja Alvar  har haft  mellan  38,7  och  39,3 två dagar  men  i morse  var  tempen mycket lägre. Ska  kolla  igen nu när han  vaknar...Han  är  ifa  tröööött...Känns  hur  som helst  tryggt  att  vi har  en tid till  en  "riktig"  öronläkare om bara  två dagar  (tur i  oturen  )

• frugiraff

ja det är viktigt med riktiga läkare... brukar känna lite försiktigt framför örat... reagerar han på det brukar jag var extra uppmärksam för då brukar det vara nåt på g.

• Nessa

Ja det har jag  gjort,  tryckte lite  lätt  strax  utanför  örat och då vred han  hela huvudet , drog ihop lilla ansiktet och började gråta...

• frugiraff

då ska du verkligen vara på vakt.... lycka till...

• Max mamma

I vår kommun ger man alla barn under 2 år penecillin om dom har öroninflammation.
    Alla andra får försöka utan penecillin,om man inte blir JÄTTEdålig eller VILL ha penecillin förstås.
    Inflammationen läker ju ut av sej självt,men det tar lite längre tid bara,så visst kan man vänta med penecillin för att se om det försvinner av sej självt.

Camilla

Svar på tråden Öroninflammation?