• Annika 1983

nafsar och juckar hjälp:| Valp tips tack!

lilla simba har nu blitt 3 månader på dagen.

Han nafsar o biter så fort han får en chans. Vem jag än frågar så säger dom att det går över. MEn nu e min fråga.. Ska jag fya honom fför att visa att han gör fel eller ska jag bara ignorera det? Det gör ju *#*#*#*#* ont när han biter och drar. Hur länge brukar valpar hålla på med naffsandet och bitandet?

EN annan fråga.. Så fort han inte får som han vill hittar han det närmsta mjukaste föremålet (tex kuddar) och börjar jucka så demonstrativt. OCh det händer väldigt mycket.
    Samma fråga där.. Ska man fya onom eller bara låta honom hålla på? Jag försöker distrahera honom så att han får något annat i tankarna men det är inte alltid det går.

Kan någon hjälpa mig o förstå lite mer om det här?

• Svar på tråden nafsar och juckar hjälp:| Valp tips tack!
  • Snuttarna

Jag har själv en valp på ca fem månader och det är min första, så jag kanske inte har rätt...

men han juckar för att visa dominans. Om du 'kampar' med honom ska du hålla saken högre än honom så att han måste titta upp (underlägsen). Om du kampar nere vid golvet blir han överlägsen.
    Om han enbart håller på på kuddar eller leksaker så är det han sätt att visa dominans över den saken, men om han vill jucka på människor så är det fel. Du ska alltid stå högre än honom i rang.

Att han biter kanske är ett tecken på att tänderna gör ont. Vår valp har inte bitit så mycket än (peppar, peppar). Vi har alltid sett till att han har bitleksaker och tuggben, mest populär var tjurmuskeln (men den blir han dålig i magen av om han äter för mycket). Om han har bitit oss så har vi sagt ifrån och sedan gått eller flyttat på oss, har läst att tiken gör så mot valparna för att de ska lära sig vad som är riktigt.

Hoppas att det löser sig. Lycka till.

Jo förresten, vad har du för ras? Jag har en schäfer, finns bilder i galleriet.

• Hallonpajen

Du har nog en ganska tuff liten vappe som kräver en ganska fast hand. Juckande är en dominanshandling, men även ett stressbeteende. Jag utbildar mig till SBK-instruktör och har gått som hjälpinstruktör på flertalet kurser och i många fall är valpar med det beteendet överstimulerade/stressade. Jag säger inte att så är fallet, men det kan vara det.

Vad gäller bitandet/nafsandet så är det ignorans som gäller. Inget fyande, det är inbjudande för valpen som bara går igång ännu mer. Vänd dig om och stå still. Titta inte på valpen. Det bör sluta ganska fort, det är tålamod som gäller och försööök att stå ut med att det gör ont. Börja inte gå/gör ngt förrän han slutat. Börjar han igen efter ett steg, stå still igen. Samma metod som man använder för hundar som drar i koppel.

Juckar den bara på föremål är det "okej", men bryt gärna om möjligt eftersom det bara stressar upp ännu mer. Bryt genom att avled med annat, försök lugna genom att sitta bredvid valpen och stryk sakta över bröstet. Går han på människor är det ett rejält nej med en gång!

Lugnande avslappningsövningar är alltid jättenyttigt, oavsett. Träna mkt sådant!

fråga gärna om du undrar ngt!

• Annika 1983

det känns aldrig som att jag får nog med tips när det gäller honom så alla e välkomna
    Ja än så länge har han inte gått på mig med juckandet. HAn hämtar en kudde och kommer upp i knäet o sen börjar han *fniss* gör allt för att distrahera honom.
    Bitandet försöker jag stå ut med. Kloklipparen som vi går till sa att vi skulle leka död med handen men det e liksom inte så lätt när det gör ont

Ut över detta så e han sååååå underbar på alla sätt och börjar bli nästan helt rumsren och hjan e jätteduktig på att gå i kopplet.

Han är en Cavalier King Charles /shih tzu länken till vår hemsida o hans bilder finns i min presentation.

Svar på tråden nafsar och juckar hjälp:| Valp tips tack!