• jessapessa

Bluestep

Någon som har erafernhet av Bluestep?(tror att dem hette så, dem som kan ge en huslån utefter ens förmåga att kunna betala tillbaka...)
    Har hört reklam från dem, sett reklam i tidningar osv..

Är det någon som använt sej utav dem, för att få lån till att köpa hus/lägenhet?
    Hur verkar dem? Ränta osv??

Är bara nyfiken å någon här inne på stora familjeliv kanske vet något
  • Svar på tråden Bluestep
  • maddiz

Ja boräntor där sätter dom individuellt, ett par kompisar betalar en ränta på lite strax över 9%..så visst..har man mycket pengar, ska man nog vända sig dit,och om man anser att det är värt med dom dyra räntorna.

• jessapessa
    maddiz skrev 2006-09-13 10:04:06 följande:
    Ja boräntor där sätter dom individuellt, ett par kompisar betalar en ränta på lite strax över 9%..så visst..har man mycket pengar, ska man nog vända sig dit,och om man anser att det är värt med dom dyra räntorna.
    9% var väl inte så mycket.. har hört andra som tagit banklån, med högre ränta...
  • HumDis

Oftast krävs det att man kan lägga en ganska stor del av kostnaden själv som handpenning. Några bekanta med betalningsanmärkningar la 25% själva och fick låna resten till ca 8,5% ränta. För dem blev det dubbelt så dyrt som om de kunnat ta vanliga bolån. 8-9% ränta på ett bostadslån är mycket.

Hur mycket är det du vill låna?

/ HumDis
  • maddiz

sveasmamma...uhum..inte mycket? Normala banker har inte den räntan...den här räntan ska man betala på 3 år minst, innan du får lägga om och få en normal ränta.
    Sen ska du även upp med handpenning till bluesteep, och det är inte det som bankerna har..
    Jag råder dig ändå att tänka över.

• Neelah

Räntorna är individuella beroende på hur stor risk Blustep tar när de lånar ut pengar till en person. Sköter man sina betalningar så sänks räntan, så det är ju inte jättehöga räntor under hela lånetiden om man sköter sina betalningar.

Anledningen till att de enbart lånar ut till köp av bostad är att bostaden då blir deras säkerhet och att de allra flesta betalar sitt boende i första hand eftersom alla behöver tak över huvudet.

Har man skulder på andra håll så kräver de att man lånar och betalar av dessa skulder också, så man kan bli tvungen att låna mer än bara kostnaden för huset - men samtidigt som man får ta ett större lån så blir man ju fri från sina skulder och efter tre år även sina betalningsanmärkningar. Det är efter den perioden (3 år) som de går in och kollar hur man har skött sina betalningar och om man låtit bli att dra på sig nya skulder. Har man lyckats så sänker de räntan.

• jessapessa
    Okej, vill förtydliga lite här, då det verkar behövas:
    JAG är inte ute efter ett lån hos Bluestep (isåfall skulle det ha stått i trådstarten) jag är enbart nyfiken, då jag mer och mer har hört reklam om detta företag.
    jag är nyfiken på hur det fungerar, helt enkelt.

Visst, vi går i köpa-hus-tankar, men tar inga lån utanför våran bank.

• jessapessa

Neelah:
    det var utförligt och bra, nu har jag liite mer fakta 

• Gloriousgirl

Bluestep är bra, det finns MYCKET bra folk som jobbar där. De ligger i ett segment där det inte finns andra alternativ, de är ingen konkurrent till banken eftersom de kunder Bluestep tar in är det ingen annan som vill ha helt enkelt. Jag tycker de hjälper folk till en bättre lösning, sen är det upp till var och en att se till att ekonomin sköts och detta premieras man för.

• maddiz

Gloriousgirl - jo de e sant..men till vilket pris som helst, räntorna dom har är rena ockret, många har skulder redan när dom kliver in i avtal med dom, men desto mycket mer skulder när dom åker ur därifrån..
    borde vara förbjudet med dom här låneinstituten..

• Neelah

Maddiz, det stämmer nog i vissa fall, men inte i alla. Om jag och min sambo skulle ta lån hos bluestep för att köpa ett hus i samma storlek som vår lägenhet är så skulle vi sänka vår boendekostnad med ca 2500 kr/månad och vi skulle kunna lösa våra skulder som ligger hos kronofogden. En av dessa skulder är ett finaxlån som min sambo tog när han och hans fru gifte sig. De var unga och naiva och hade inga pengar och de ville ha möbler i sin nya lägenhet. Räntan på det lånet är betydligt högre än räntan hos bluestep, så även det blir en sänkt kostnad. Vi skulle tjäna på ett sånt lån trots den höga räntan de första tre åren. Men självklart ska man räkna igenom sin ekonomi både en och två gånger och vara säker på att det faktiskt lönar sig att ta den högre räntan innan man tar beslutet att låna.

Bluestep är ett seriöst låneinstitut och lånar aldrig ut pengar om de inte anser att du har kapacitet att betala. Skillnaden mellan Bluestep och en vanlig bank är att de ser på betalningsförmåga och inte på tidigare ekonomiska snedsteg och eftersom de tar en större risk när de lånar ut pengar till personer med betalningsanmärkningar så tar de ut en hörge ränta tills de ser att personen som tagit lånet sköter sina betalningar.

• maddiz

neelah..
    Jovisst, dom går ju in med en risk på bluesteep, så är det.
    Mina bekanta får ha den här höga räntan nu i 3 år, och sen får dom billigare ränta av dom, men innan dess får dom förhoppningsvis ta vanliga banklån och kan bli kvitt bluesteep.

• Neelah

Det är ju en risk att ta lån på vanlig bank också, men har man inte den möjligheten så är Bluestep ett alternativ. Om dina vänner kan lösa ut sitt Bluesteplån med ett vanligt banklån så är det ju superbra, men i 90% av fallen får man inte banklån förrän betalningsanmärkningen är borta (d.v.s. efter 3 år).

Svar på tråden Bluestep