Bluestep
Här är en tråd som tar upp Bluestep. Jag tror de som tog lånet var nöjda. www.familjeliv.se/Forum-4-188/m9357960.html
Här är en tråd som tar upp Bluestep. Jag tror de som tog lånet var nöjda. www.familjeliv.se/Forum-4-188/m9357960.html
Räntorna är individuella beroende på hur stor risk Blustep tar när de lånar ut pengar till en person. Sköter man sina betalningar så sänks räntan, så det är ju inte jättehöga räntor under hela lånetiden om man sköter sina betalningar.
Anledningen till att de enbart lånar ut till köp av bostad är att bostaden då blir deras säkerhet och att de allra flesta betalar sitt boende i första hand eftersom alla behöver tak över huvudet.
Har man skulder på andra håll så kräver de att man lånar och betalar av dessa skulder också, så man kan bli tvungen att låna mer än bara kostnaden för huset - men samtidigt som man får ta ett större lån så blir man ju fri från sina skulder och efter tre år även sina betalningsanmärkningar. Det är efter den perioden (3 år) som de går in och kollar hur man har skött sina betalningar och om man låtit bli att dra på sig nya skulder. Har man lyckats så sänker de räntan.
Maddiz, det stämmer nog i vissa fall, men inte i alla. Om jag och min sambo skulle ta lån hos bluestep för att köpa ett hus i samma storlek som vår lägenhet är så skulle vi sänka vår boendekostnad med ca 2500 kr/månad och vi skulle kunna lösa våra skulder som ligger hos kronofogden. En av dessa skulder är ett finaxlån som min sambo tog när han och hans fru gifte sig. De var unga och naiva och hade inga pengar och de ville ha möbler i sin nya lägenhet. Räntan på det lånet är betydligt högre än räntan hos bluestep, så även det blir en sänkt kostnad. Vi skulle tjäna på ett sånt lån trots den höga räntan de första tre åren. Men självklart ska man räkna igenom sin ekonomi både en och två gånger och vara säker på att det faktiskt lönar sig att ta den högre räntan innan man tar beslutet att låna.
Bluestep är ett seriöst låneinstitut och lånar aldrig ut pengar om de inte anser att du har kapacitet att betala. Skillnaden mellan Bluestep och en vanlig bank är att de ser på betalningsförmåga och inte på tidigare ekonomiska snedsteg och eftersom de tar en större risk när de lånar ut pengar till personer med betalningsanmärkningar så tar de ut en hörge ränta tills de ser att personen som tagit lånet sköter sina betalningar.
Det är ju en risk att ta lån på vanlig bank också, men har man inte den möjligheten så är Bluestep ett alternativ. Om dina vänner kan lösa ut sitt Bluesteplån med ett vanligt banklån så är det ju superbra, men i 90% av fallen får man inte banklån förrän betalningsanmärkningen är borta (d.v.s. efter 3 år).