• fjärde barnet på på väg

hur räkna man ett snitt på sin lön??

jag jobbar som personlig assistent, jag jobbar olika pass varje månad, typ en månad 12 pass nästa månad 14 pass.

• Svar på tråden hur räkna man ett snitt på sin lön??
  • marlene23

du plussar ihop hela summan du tjänat ihop på de månader du jobbat och sedan delar du summan med antalet månader du jobbat och den summan som en månad får är snittlönen!

ja men jag har ett vik på 11 mån, jag har bara jobbat 2. om jag tex skulle bli sjukskriven säger vi, hur ska vi dela då.

första månaden jag jobbade var sk inskolning, så då fick jag inge vidare betalt

• marlene23

ex:
    100kr Januari
    200kr Februari
    300kr Mars
    200kr April

= 100+200+300+200=800kr

Månaderna= 4stycken

800kr delat på 4 = 200kr är då snittlönen

• marlene23

det spelar ingen roll.. har du bara jobbat 2 månader så är det de två du ska dra snittet från

• marlene23

om du kan vänta med att snitta så är det ju bättre att göra det när du jobbat in lite högre inkomst!

jo men om jag har jobbat 10 mån med 12000 rent i mån och 1 mån med 2000 kr då drar ju den ner ganska regält

• marlene23

je det drar ner det jätte mycket! men är de schyssta på ditt jobb så kan de räkna ut snittet på 6 månader bakåt istället för ex. 12 om du hade någon dålig månad i början.. för att höja snittet!

• marlene23

Jag vet allt detta då min sambo har olika lön varje månad och var tvungen att räkna ut snittet (hans arbetsgivare gjorde det, för underskriftens skull!) och han hade en månad i mitten av periodn som tyvärr drog ner snittet ganska mycket..
    men så är det när man ska snitta lönen!

Svar på tråden hur räkna man ett snitt på sin lön??