• Nericia

bygga hus!

Finns det några här som håller på att bygga hus eller har tänkt. Är lite nyfiken på vad det kostar ungefär. jag är lite intresserad av att bygga, medans min man tycker att det kostar nog så mycket.

Så det jag undrar är alltså,

vad kostar det att bygga?
    Vad har ni för månadskostnad?

och ni som har byggt, har ni några tips på vad man ska tänka på.

• Svar på tråden bygga hus!
  • pruppa

det varierar så otroligt mycket.
    finns många faktorer att ta in,
    *tomt pris
    *pris för att få tomten bygg klar
    (markarbeten som röjning av tomt o vägbygge)
    *avlopp vatten avgifter
    *el tele avgifer
    *hus priset
    *grundpris

går inte att svara på va det kan komma att kosta er, utan ni får helt enkelt titta runt o se va alla dessa faktorer kan komma att kosta er.
    det finns ju en uppsjö av husleverantörer o ett hus kan skilja i pris beroende på vart du bor o hur mycket ni är berädda att göra själva på huset o hur mycket tillval ni väljer.

men titta runt o se hur det ser ut just där ni bor.
    lycka till!!!

• Nericia

men hur mycket får man räkna med. typ 2 miljoner. eller mer eller mindre.

om typ tomten kostar 200 000:-  och sen ett hus med 4-5 rum och kök. inget speciellt hus. vad tror du ungefär. cirkus?

jag förstår att det är svårt att säga precis, men på typ ungefär.

• november2006

Vi har beställt en villa från Smålandsvillan och vår kostnad blir (enligt kalkylen) 1,9 milj men då har vi räknat med allt!
    Tomten 380 000:-
    VA
    Braskamin
    Inbyggnadskök
    Garage
    + andra tillval.

Vi hoppas att vi inte kommer över 2 milj (skulle dock klara av mer) och har räknat ganska högt på allting.

• Dollars matte

Vi är just i valet och kvalet... Håller på och räknar på ett hus från Smålandsvillan och tror att kostnaden för det huset med oinredd övervåning kommer bli runt 2,3 milj + ca 300.000 till för att göra klart övervåningen "i framtiden". Då är allt inräknat: tomt, grundläggning, anslutningar till el/vatten/avlopp osv, dock inte garage/carport. Utan övervåning är huset på 4 rok, 119 kvm.
    Smålandsvillan samarbetar med Föreningssparbanken så man kan få ett ganska förmånligt lån via dem. Vår kalkyl kommer förmodligen i brevlådan i morgon så vi har inte månadskostnaden klar för oss än, förutom driften som de har beräknat till ca 2000:-/mån.
    Sen finns det både dyrare och billigare leverantörer, både för modulhus och lösvirkes beroende på hur mycket man vill göra själv. Man får titta på vad man får för pengarna för standarden varierar rätt kraftigt!

• Carisma95

Vi har byggt Hjältevadshus Mogården (se bild i mitt bildgalleri).
    Vår tomt kostade 195.000 och huset "grundpris" var 1.180.000:-
    Sen hade vi tillval för ca 125.000, bla

*Isolerad övervåning
    *Isolerade innerväggar
    *Torktumlare/Torkskåp
    *Klinkers i hallen
    *14 mm parkett i hela undervåningen (7 mm är standard)
    *Murspis
    *Centraldammsugare

Så totalt landade vi på 1.840.000:-

Vi har 2.000 i amortering på topplånet, samt ca 5.500 i räntor, så totalt 7.500 i månaden (SEB).

• Hallonmopeden

Vi byggde lösvirkeshus, dvs min man ritade huset och en snickafirma byggde. Min man har gjort en del saker på det för att spara lite pengar (kaklat köket, målat panelen m.m.). Allt som allt (tomt, bygglov, betala firman m.m.) landar vi på ca 2,2 miljoner. Det är sååå skoj med nytt hus!! Vårt hus är på 126 kvm med en jättebra planlösning som vi ritat själva som sagt...

• pruppa

o vi som spekulerat på hus bygge länge har en tomt kostnad på 1 miljon, bor i stockholmstrakten.
    husen vi tittat på (de billiga allternativen) kostar utan tillval:

smålandsvillan nybro - 1,217,000:- standard utförande
    grund pris -500, 000:- (torpargrund.)

hjältevadshus björken - 1,273,000:- standard utförande
    grund pris - 300, 000:- (torpargund)

björkliden hus villa trofast - 1,160,000:- standard utförande
    grund pris - ingår (platta på mark med golvvärme - vatten värme)
    (björklidenhus är det ända hus med kakel o klinker som standard ut av dessa)

älvsbyhus är ju också ett billigt allternativ.
    o sen har LB hus o Myrsjöhus en serie med billigare allternativ!

• pruppa

oj oj nu när jag läser så ser jag att jag blandat i hop grund priserna på smålands villan o hjältevadshus....
    det är alltså  smålandsvillans grund som kostar 300,000:-
    o hjältevads grund kostar 500,000:-

o vitktigt att berätta om hjältevad är att här i stockholm så anlitas en speciell firma för att bygga deras grunder som är speciella just för hjältevad o visst kan man få en ritning på grunden o det fick vi o den lämna vi till en uppsjö av olika grund företag men den va inte tillräkligt detaljerad för att någon skulle kunna räkna på den o den information som saknades fick varken vi el grund företagen vi kontaktat fram varken från hjältevadshus el deras speciella grundföretag så just ändast av den anledningen bojkotta vi hjältevadshus.
    det är ju helt sjukt att behöva betala ½ mille för en torpar grund o när företagen inte är hjälpsamma att hjälpa till att få ner kostnaden till ett normal pris utan vill monopolisera deras speciella grund företag... nä då protesterar jag!

• Carisma95

Pruppa:
    Ursäkta, men i de 500.000 vad ingår då?? Det låter SVINDYRT, vi gav INTE så mycket när vi byggde med dem!

• pruppa

carisma95 - ja enligt offerten så skulle det va från grävning på tomt till färdig grund.
    o visst är det svindyrt, därför vi bojkotta dom, o de hemsidor jag hittat med folk som byggt med hjältevad har inte betalt mer än 300 000:- så vi fick en chock!

• Carisma95

Pruppa:
    Jo men vad innebär i "grävning"..?
    Är det gräv/schakt, avlopp, vatten m.m. så låter det ok.

Vår grävare tog totalt 127.000 (för alla grävjobb) samt 52.500 för grunden...
    TOTALT kan man säga att alla våra "övriga" jobb utöver hus gick på ca 500.000 (Tomtköpet, el, tele, vatten, avlopp, gräv/schakt m.m.)
    Det beror väl kanske på var i sverige man bygger, men tycker ändå det låter orimligt om det BARA gällde gräv för grund + grunden..!?

• pruppa

japp det gäller schakt o hela galoppen, men jämfört med smålands villan som tar
    200 000:- mindre för en exakt samma så är det dyrt!
    men visst skiljer sig priserna i olika delar av landet... o så självklart mellan entreprenörerna!

• Carisma95

Pruppa
    Men ni kollade bara på totalentreprenad då eller?

• AnneLine
    Hallo
    Min sambo köpte en tomt för 170 000:- och han har gjort allt själv, förutom el och avlopp och det har kostat han 1,1 miljon färdigt, och det är ett 1,5 plans hus på 85 kvadrat på bottenplan, så priset på ett hus beror ju mycket på vad man kan göra själv eller om man vill ha ett nyckelfärdigt hus.
    ♥Älskar min ♥Christian♥ och längtar efter barn♥
  • Hoppassåmycket

du kan ju kika in på www.byggnytt.nu ...där hittar du en hel del om husbygge. Du kan även ställa speciella frågor i deras forum. Ha det bra och lycka till!

• Nericia

tack än en gång för alla svar, min man är fortfarande lite negativ angående att bygga, han tror att räntorna kommer gå upp så han tycker det är ingen bra ide att bygga nu. men vi får väl se, det är ju inget som vi ändå kommer göra just nu, vi tittar runt lite och pratar om det. sen får vi se när det blir och om det blir.

Svar på tråden bygga hus!