• Neelah

MITT fel att han dricker??

Jättebra att han äter antabus, men synd att han inte förstått att depression är en sjukdom som ingen kan klandras för. Ditt beteende har ingenting med hans depression eller missbruk att göra. Däremot kan han mycket väl ha tagit till flaskan för att dämpa sin ångest - men det har ju inte heller med dig att göra. Men, som flera skrivit tidigare, så är det ett typiskt missbruksbeteende att skylla på andra.

En sak i ditt sista inlägg skrämde mig - att han ska godkänna vilka du får prata med. Du är en vuxen människa och har rätt att prata med precis vem du vill. Jag föreslår att du kontaktar Alanon. Där kan du träffa andra i samma situation som du själv befinner dig i och få den back up du behöver.

• Neelah

Det din sambo gör när han säger att du befinner dig i självförnekelse är att projicera sina problem på dig. Han ser sina egna problem i dig istället för att acceptera att de är hans och att han måste göra något åt det. Att ta antabus är ett steg på vägen, men det stora steget är att sluta tycka synd om sig själv och ta tag i problemet på allvar.

Kan det vara så att hans familj och din familj inte riktigt vet hur illa det är? Det är ju du som delar den jobbiga vardagen med honom...

Jag växte upp i en missbrukarfamilj och ingen visste egentligen hur vi hade det hemma - inte ens våra närmaste släktingar. Jag städade upp efter mina föräldrar och såg till att mina syskon var hela och rena när mamma och pappa inte klarade det, så utåt såg det inte lika illa ut som det var. Mamma var hemmafru och pappa skötte sitt arbete för det mesta, men för oss som levde med det varenda dag var det fruktansvärt. Men när man träffar en kompis och h*n frågar hur det är så säger man ju inte att det är hemskt, utan man säger nog oftast att det är ganska bra.

Svar på tråden MITT fel att han dricker??