• Agda90

MITT fel att han dricker??

Anonym (underytan) skrev 2006-09-13 13:27:43 följande:

Hej alla och tack för era svar. Jag vill berätta att han har erkänt för sju veckor sen och går nu på Antabus. Han tar också Seroxat, antidepressiv medicin, sen drygt två månader tillbaka. Och till er som säger att en missbrukare måste förstå att det är hans eget val att dricka: han säger att det är hans val, MEN att han får ångest av en massa orsaker och en av dessa är mitt beteende mot honom. Därför måste jag ändra mitt beteende för att han ska kunna fortsätta ett spritfritt och ångestfritt liv. Precis samma sak säger hans familj som bor 120 mil härifrån. Ska jag acceptera det påståendet/den anklagelsen? Han säger att om jag inte förstår detta så kommer jag alltid fortsätta leva i självförnekelse...

Exakt VAD med ditt beteende är det som ger honom ångest?

Du har hamnat i en rävsax här. Om du väljer att ändra på dig kommer du att, mest troligt, leva en lögn där du inte är dig själv vilket kommer att tära på dig och i slutändan ert förhållande. Om du inte ändrar på dig påstår han att du kommer att leva i självförnekelse?

Vad är det du gör som han anser att du ska ändra på?
  • Agda90
    Anonym (underytan) skrev 2006-09-13 15:28:52 följande:

Nån ville veta exakt vad jag har sagt till honom när jag "anmärker".

Det handlar nog om småsaker. Sånt där gnat och tjat som kvinnor kan ödsla mycket tid på när de tycker att deras män inte riktigt passar in. Jättedumt, men ja, det är väl min dåliga sida. Jag säger vad jag tycker, även de negativa grejerna, och han känner sig obekväm. Han är inte van vid min rättframhet, helt enkelt. Han kommer från en familj där ALLT slätas över. Det är därför han är konflikträdd.

Jag hade inte hunnit så långt i tråden...
    Så du är rättfram, kanske lite för brutalt ärlig medan han är en mussla som är konflikträdd. Och det är DU som ska ändra på dig?

Hör du hur fel det låter??
    DU ska anpassa dig, DU ska ändra dig. Vad ska HAN göra?
    Man är TVÅ i ett förhållande. Det här är något NI får arbeta på TILLSAMMANS. 
Svar på tråden MITT fel att han dricker??