• lillefrejen

Boken "Att föda utan smärta"

Är det någon som vet var man kan köpa boken "Att föda utan smärta" Vet ej vilken författare det är. Finns den i nån internetbokhandel?

Är det förresten nån som läst den? Vad tyckte ni?

• Svar på tråden Boken "Att föda utan smärta"
  • tinkerbell74

Är det den här boken du menar?

Att föda barn utan smärta av Pierre och Aline Vellay (Bonniers)
    Här beskrivs Lamaze-metoden som bygger på att kvinnor arbetar in betingade reflexer med hjälp av målbedveten psykisk och fysisk träning.

• cessibon

Hej!
    Boken är skriven av Pierre Vellay, Aline Vellay m.fl. Förord av Anna Wahlgren. Jag har fått låna den av en vän som sa att man kan ha god nytta av en del som står där. Den är skriven på 50-talet! Jag blir helt matt av alla övningar man kan ge sig på. Ska försöka ha en eller två i åtanke när det är dags.
    Bilderna på slutet är roliga, där ligger mammorna pigga och fräscha och ler och skrattar medan de föder. Min väninna (som fött 6 barn) rådde mig att läsa med en gnutta humor.
    Jag vet inte var boken finns att köpa, men den är utgiven på Bonniers förlag. Lycka till!

• Bebisens mamma

Bara ett exempel:

"Att bli mamma" av Malin Bergström kostar rekommenderat pris i bokhandlen 239 kronor, medan du på nätet kan hitta den på exempelvis Internetbokhandlen för 144 kronor (163 kronor inkl. frakt)!

En bra bok som jag kommer att köpa för övrigt!:)

• Bebisens mamma

Cessibon. Kan du kolla i ditt exemplar där hemma vad boken har för ISBN nr (står på insidan av pärmen, där tryckår osv står)...

• cessibon

ISBN nummer i boken jag har är: 91-34-50593-8

• sisley

Jag lånade den på bibblan och jag kan säga att den ibland känns som om den är skriven av en sektledare... Den har säkert många matnyttiga poänger men den där läkaren verkar försöka framställa sig som en profet, ivrigt påhejad av anhängarna av hans metod.

Jag läser den dock för det kan vara bra att ha några andningsövningar att hålla fast vid under förlossningen. Men som jag har förstått så krävs det att kvinnan föder i liggande gynställning för att kunna använda sig av metoden och jag vill helst undvika att föda i den ställningen.

• Bebisens mamma

Har sökt igenom de länkar jag har på nätet, efter den här boken, men kan tyvärr inte finna den åt dig lillefrejen. Lycka till i eget sökande!

• Bebisens mamma

Nu ser jag precis vad du sisley skriver om gynställningen. Den är förlegad har jag förstått! Visst, kan man föda i den ställningen men den var "påhejad" senast på 70-talet(!)

Barnet får "uppförsbacke" då det föds i den ställningen och det är onödigt ont för oss som ska föda att ligga ned och föda. Dessutom säger varenda BM att man spricker mer vid den förlossningsställningen. (Hörde detta senast av två BM, på en föräldrautbildning som jag var på igår.)

"Bäst" är att få hjälp av tyngdkraften och stå, stå på knä eller halvsitta födande.
    Sedan gör ju alla precis som de själva vill, när det väl är dags. Alla bestämmer själva och ska inte bli övertalade av någon BM.

Så, ännu en gång lycka till!

Svar på tråden Boken "Att föda utan smärta"