Boken "Att föda utan smärta"
Är det någon som vet var man kan köpa boken "Att föda utan smärta" Vet ej vilken författare det är. Finns den i nån internetbokhandel?
Är det förresten nån som läst den? Vad tyckte ni?
Är det någon som vet var man kan köpa boken "Att föda utan smärta" Vet ej vilken författare det är. Finns den i nån internetbokhandel?
Är det förresten nån som läst den? Vad tyckte ni?
lillefrejen. Du får göra ett fjärrlån från biblioteket i Falun (om du nu inte bor där).
Med lite sunt förnuft i bakhuvudet kan den säkert vara kul och intressant att läsa.
Skulle också vilja läsa den, men med sex veckor kvar och de bestyr som krävs för att få tag på den så lär jag inte ha den innan bebis redan är ute.
Det står ju f.ö. knasigheter i alla möjliga böcker, även nyskrivna, man får ta till sig det man tycker passar helt enkelt.
Andning och speciellt avslappning funkar, jag säger bara det...!
Använde mej av en hemmasnickrad version av AW:s variant av Vellay och under mitt värkarbete hörde jag i bakgrunden hur personalen pratade om mej: "Vad duktig hon är, vad duktigt hon tar sej framåt, hon är ju som gjord för att föda", osv....
Min strategi var: Halvligga, andas in genom näsan, ut genom munnen och slappna av, slappna av, slappna av....
Gick igenom kroppsdel för kroppsdel osv....
Du kan alltid gå in på www.adlibris.se
Dom brukar ha i genomsnitt dom billigaste böckerna på internet.
Lycka till!
Jag tror stenhårt på att man kan få hjälp från denna teknik. Detta förutsatt att man får en "normal" förlossning. Dock tror jag inte att jag kommer föda helt utan stor möda och stort besvär och värkar. Men om det ger mig något att fokusera på kan det väl vara värt att prova?
Men jag tittade på bibliotekets hemsida igår och alla är utlånade!
Tänk er att man i ett halvår övar in blockeringar i kampsport: när en person kommer emot dig för att attackera vet din kropp instinktivt hur den ska reagera. Så ser jag på träningen.
Sisu, kul att höra att det gick bra!
Ja, jag ska prova teknikerna i boken faktiskt, Men har inte fått tag i den än.
Det kan ju hursomhelst inte göra nån skada.
lillefrejen
Även jag födde med den andningstekniken och är supernöjd då ajg klarade mgi hela förlossningen enbart med andningen.
Då du inte bor där Profylaxgruppen ahr sina kurser kan ajg även rekomendera att du beställer CD på www.jordemor.se så får du ljudhjälp med tekniken och inte bara text. Har för mig den kostade 170kr.
Skall definitivt föda med hjälp av Profylax-kursens andning och knep, som har samma grund som boken "Att föda utan smärta" Kan du inte höra av dig till Profylaxkursen och se om du kan få köpa endast kurs boken. För mig var den sååå mycket enklare och överskådligare än "Att föda utan smärta" som kändes för komplicerad för min gravid-hjärna.
Jag tycker det är otroligt konstigt att man inte får den kunskapen med sig från föräldragruppen hos BM. Det är ju så logiskt att avslappning och rätt andning hjälper oss föda bättre ( Absolut inte utan smärta) Och att om vi spänner oss och är rädda så gör det mer ont. Ingen av ledarna på kursen påstod att man skulle kunna föda utan smärta och dom sa inte att man INTE skall använda sig av medicinsk smärtlindring, men att man ändå börjar i rätt ända med det mest naturliga. Verkar superbra för mig.
Lycka till
Jag lånade Anna Wahlgrens "Barnaboken" och där skriver hon ju extremt förenklat om hur man kan göra för att andas rätt och hur man kan öva det.Har fött barn förut och man andas oftast rätt av ren instinkt.Men den här gången övar jag och har lärt mig att tex.krysta rätt genom annas bok.
Ska bli spännande och se om det fungerar. Kan rekomendera boken ändå för att hon skriver så roligt i den..
Jag lånade Anna Wahlgrens "Barnaboken" och där skriver hon ju extremt förenklat om hur man kan göra för att andas rätt och hur man kan öva det.Har fött barn förut och man andas oftast rätt av ren instinkt.Men den här gången övar jag och har lärt mig att tex.krysta rätt genom annas bok.
Ska bli spännande och se om det fungerar. Kan rekomendera boken ändå för att hon skriver så roligt i den..
Lillefrejen: Nej, jag har inte fött barn. Men alla mammor, barnmorskor och förlossningsläkare jag pratat med bekräftar att det inte går att helt undvika smärta. Därför är titeln en lustig oxymoron.
Om jag har fel är jag den första att jubla, tro mig.
Att smärtan kan vara uthärdlig och att den går att minska mha olika tekniker är en annan sak, och för det ändamålet är säkert boken användbar.
Jag har inte möjlighet att gå profylaxkurserna i min stad men jag har lånat kursboken av en kompis och vi övar andning och att hitta krystmuskeln och så hoppas jag att det kan ta oss en bit på väg.
Vi tränar varje dag lite grann, främst när vi gått och lagt oss men ibland när jag sitter framför TVn så hojtar maken från köket att nu kommer en värk och så är det bara att sätta igång och han talar om ifall det är en tuff värk eller om det är mer avslappningsandning jag ska köra och när den börjar avta...
Jag tror att alla som tränat fysiskt någorlunda regelbundet vet hur mycket en korrekt andning hjälper så kan man försöka lära in ett mönster i förväg så har man nog hjälp av det - bara förlossningen blir en sådan typ och inga akutsnitt tex.
Ingen, det är väl för fan ingen som tror här inne att man kan föda utan smärta.
Jag har köpt Anna Wahlgrens "Barnaboken" och den verkar jättebra.
Håller med dig, LillKnoppen! Det enda vi vill är ju att kunna minska smärtan och lära sig avslappning - jag menar - det funkar ju säkert - Anna Wahlgren borde ju veta - hon har ju fött 9 barn.