• sheeba

Hur stavas....?

Någon som vet hur det stavas?
    Eller är alla alternativ rätt? Jag har ingen aning men jag skriver Thé.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-13 11:50:13:
    Ska även skriva att ett Théhus i Malmö stavar på sin skylt The.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur stavas....?
  • Magdan

Te. Jag har träffat på de som tror att den engelska stavningen på te är thè, men på engelska stavas det TEA.

• Little

Te..

Stolt mamma till lilla Simon!
  • Kakan83

Te, men råkade rösta fel så min röst blev på tee...

Längtar efter dig pyret
  • bigmouth

Kan ju upprepa det jag skrev i den andra tråden...

Svenska språknämnden menar att "Den helt förhärskande och rekommenderade svenska stavningen är te." Generellt ska man undvika att krångla till ord som redan har en svensk stavning. Mikrougn, inte microugn; kvarts, inte quarts. Och så vidare.

Det är alltså inte "helt okej" att stava det thé som någon skrev. Om man inte struntar helt i språkregler då, det är ju inte helt ovanligt.

• NenniePennie

bigmouth: har du fått detta bekräftat ur en säker källa?.. Jag menar, vissa skriver ju t.ex tape, istället för tejp..

Enligt min textkommunikationslärare som även är journalist ska det vara okej att skriva så.

• bigmouth

NennePennie > Som sagt, Svenska språknämnden. Säkrare kan det väl inte bli när det gäller språk. Du kanske ska ifrågasätta din lärares kompetens. ;)

• NenniePennie

bigmouth: du skrev "Den helt förhärskande och rekommenderade svenska stavningen är te."

Det andra du skrev, stod det också där?.. Alltså:

"Det är alltså inte "helt okej" att stava det thé som någon skrev"
    Eller har du läst mellan raderna på något sätt och fick fram det?

Jag förstod det som att den rekommenderade stavningen alltså är te, men att rekommendera är väl inte att det betyder att det inte är okej med andra stavningar.

• bigmouth

Nennie Pennie > Förvisso har du rätt angående rekommendationer, men i Svenska språkregler som ju ges ut av Språknämnden står det: "Ord som redan har en svensk stavning skall inte krånglas till", så det får väl anses som mer än bara en rekommendation. (Mitt förra citat var ett svar på en snabbfråga på deras hemsida.)

• Habaladabala

Det stavas Te på svenska...

• Valnöt

Det stavas tee och är imperativformen av det finska verbet tehdä (göra).

Nej, jag menar, det stavas the och är bestämd artikel på engelska.

Jag vet inte vad thé betyder.

(Jaså, talar ni om det där man dricker? Te?)

• tahira
    Valnöt skrev 2006-09-14 14:06:06 följande:
    Det stavas tee och är imperativformen av det finska verbet tehdä (göra). Nej, jag menar, det stavas the och är bestämd artikel på engelska. Jag vet inte vad thé betyder. (Jaså, talar ni om det där man dricker? Te?)
    klockrent
    If you can't be good, be careful
  • Moomin

Enligt Saol heter det te. Och enligt TT:s språkregler som är de som gäller inom dagspressen i Sverige heter det också te. Så jag skulle nog säga att det heter TE och inget annat.

Fakta upphör inte att existera bara för att man inte bryr sig om dem.
  • Trancequeen

På svenska stavas det te!

Svar på tråden Hur stavas....?