Hej igen!
Jag tror inte att du behöver petsäkra kontakterna, för kaninen kan inte få in nosen så att den kan komma till skada. Däremot är det viktigt att täcka alla sladdar. De sladdar som ofta sitter fastspikade på golvlisterna kan man täcka med en speciell list man spikar på. Sedan följer man med upp med listen på väggen till själva vägguttaget.
Du kan ha kisslådan i buren. Det finns t.ex. speciella hörn-varianter för kaniner. Det är praktiskt med lådan eftersom man då inte behöver byta tidningarna varje dag.
Det där med tidningar, förresten. Egentligen kan det ju vara farligt för kaninen att få i sig trycksvärtan från tidningarna. Själv har jag dock inte hittat nån bättre lösning, så vår kanin får ha tidningar iallafall. Ibland när han är sur sitter han och river upp pappret och strimlar det med tänderna. Han har dock inte förgiftats el dyl, så det kanske inte är så farligt med trycksvärtan. Halm kan vi inte ha i buren, för den kissar han bara ner.
Jag tror att det lättaste sättet att lära den att gå på lådan är att bara sätta dit lådan. Skulle kaninen inte förstå, utan kissa utanför, så kan man lägga i lite av det kissiga (halmen/tidningspappret) och några pluttar.
Våran kanin har blivit dålig på att gå på lådan och kissar nu i ett annat hörn av buren. Misstänker att det beror på att han tycker att lådan luktar illa och behöver bytas, eller så är det nåt annat missnöje.