• Anonym

Förstorad livmoder

Har varit in på skrapning och har fått konstaterat att jag har myomer och en förstorad livmoder. Nu vill läkaren t bort min livmoder. Nu undrar jag om någon har blivit gravid trots myomer och förstorad livmoder.Tacksam för svar. Har ett dillemma ang. att ta bort livmodern, jag har barn förut men ibland skulle jag vilja ha 1 till en sista.

• Svar på tråden Förstorad livmoder
  • Bispan

VARFÖR vill läkaren ta bort din livmoder????

• Anonym

HEJ!
    Hon vill ta bort den pga att den är förstorad.

• Anonym

HEJ!
    Hon vill ta bort den pga att den är förstorad.

• Josephine

Betyder det att den är i vägen eller liknande då? Vad kunde hända om den lämnas kvar?

• Anonym

Den är inte ivägen men dom annser att blödningsrisken kan vara stor igen men det är det ingen som vet. Myoner som jag har försvinner inte dom finns kvar och kan brista igen. Men finns det någon i vårat avlånga land som har fått barn trots förstorad livmoder och myomer.

• Bispan

Det finns en behandlingsmetod mot myom som inte är så vanlig i Sverige, åtminstone inte för något år sedan. Efter vad jag förstått bibehåller man sin fertilitet. Har din läkare pratat något om embolisering?

Jag hittade en artikel om detta. Det står även något om att livmodern minskar i storlek efter viss tid... kanske är det vanligt att ha större livmoder när man har myom?

www.lg.se/templates/Page.aspx

Lycka till!!

• Anonym

ja om hon tar bort livmodern kan du ju ej bli gravid.. usch fy fan.. finns där inget annat sätt????

• allaminaliv

Min mor har tagit bort livmodern då hennes mens aldrig slutade. Den blev värre och värre och hon fick än den ena än den andra behandlingen och inget ledde till något vettigt. Hon kunde vara sjuk en vecka för att hon blödde. Detta pågick ända tills hon opererade sig vid 54 års ålder, dvs i 8 år.

Vid operation visade det sig att hennes livmoder är dubbelt så stor än vad som är normalt, dvs den var stor som en avocado.

Myomer vet jag inte vad det är.

Svar på tråden Förstorad livmoder