• Mone

Julfirande

Det är ju ett tag kvar till jul men vi har ändå börjat fundera på hur vi ska göra med firandet. Vi har kommit på två förslag, men båda har sina nackdelar. Förslagen går ut på att barnen är vart annat år hos oss (biopappa, bonusmamma och gemensamt barn) och vart annat hos deras mamma, hennes sambo och gemensamma barn på julafton.

- Familjen som inte har barnen på julafton kommer över till familjen som har barnen för att lämna julklapparna och vara med under öppningen av dessa. Nackdelen med detta är om man vill fira julen på annan ort och inte kan hälsa på.
    - Familjen som inte har barnen på julafton överräcker julklappar några dagar senare, kanske runt nyår. Nackdelen med detta är att de gemensamma barnen kanske blir avundsjuka på att barnen får julklappar IGEN!

Hur gör ni i era familjer? Har ni några bra förslag att komma med? =)

• Svar på tråden Julfirande
  • vinterpinglan

Jag har en son på 9 år som jag har delad vårdnad om. Våran familjeuppdelning ser likadan ut som eran. Jag menar med biopappa+bonusmamma med barn och jag+min sambo med vårat gemensamma barn.

Vi har delat upp som så att den ena har honom på julafton och den andra har honom på juldagen och annandagjul. En liten kompensation till den som inte har honom på julaftonen. Sedan vid nyår så har vi gjort som så att den som hade honom på juldagen och annandagjul har honom över hela nyåret.

Ingen av oss ville vara utan honom på julen helt. Så vi delade upp så och det fungerar alldeles utmärkt. När vi hämtar honom på juldagen så åker vi oftast bort och firar våran "hela jul" och när vi har honom på julaftonen så firar vi hemma och de andra får komma till oss istället. Visst firar vi på julaftonen när vi inte har honom då men visst känns det konstigt. Detta har hållit på i snart 4 år.

♥♥♥ Kevin 970329 - Liam 060403 - mammas guldklimpar ♥♥♥
  • Lundamamma

Vi kör varannan jul med oss och varannan med den "andra familjen". Det är bara vår lilla gemensamma som firar 2 ggr och eftersom han är 5 år så sparar jag några julklappar som han får när alla barnen är med oss.

SÅ även om han får fler är styvbarnen så pass stora att dom inte bryr sig om antalet julklappar.

• lena ekman

Hos oss delar vi dagen. Vart annat år förmiddag hos den ena och eftermiddagen/kvällen hos den andra. När jag kom in i familjen tyckte jag att det var rörigt men barnen vill ha det så och vi gör allt för att stunden hos oss ska vara så lugn som möjligt i alla fall.
    Förmiddags jul innebär julklappsöppning direkt på morgonen och sedan julfrukost med lite julmat.Sedan lek med julklappar och myspys fram till klockan två då det är dags för de tre stora att åka till sin mamma.
    Kvällsjul betyder lite fika vid halvtre, julklappsöppning vid fyra sedan mat (klapparna först så att vi vuxna får sitta och äta så länge vi vill utan att höra tjat). Sen bara mys resten av kvällen.

• sådetblev

Vi har också varannan jul. Den som inte har barnen på julafton får dem på juldagen eller annandagen, och kör då en jul i repris.

• Akk76

Min sambos son, som är 14 år, brukar vara hos sin mamma på jul och hos oss på nyår. Det har alltid varit så. Förra året så sov han här till julafton och sedan åkte han till sin mamma för att äta och öppna julklapparna där. Självklart så fick han öppna en julklapp här på morgonen och resten tog han med sig till sin mamma. Annars så har det varit som så att innan vi flyttade hit, så har han haft två jular, alltså, han fick julklappar 2 gånger
    Allt går att lösa.
    På problemet med att de andra barnen skulle bli avundsjuka, det kan ju lätt bli så, då kan man ju alltid lägga undan några julklappar, så att de får öppna några när styvsyskonen kommer.

• Calles matte

Tycker inte att det verkar så speciellt konstigt att de "gemensamma barnen" får julklappar två gånger om bonusbarnen först får julklappar på julafton hos sin andra förälder och sedan ännu en gång när de kommer tillbaka till sin andra familj. Bonusbarnen har ju redan fått en uppsättning julklappar så varför skulle inte de gemensamma ha fått det? Förstår inte logiken i att det skulle bli orättvist för de gemensamma barnen alls? De råkar ju ha sin mamma och pappa på samma ställe och får därför alla sina julklappar på samma ställe (om än i olika omgångar) mendan bonusbarnen har sina föräldrar på olika ställen och får sina julklappar på olika ställen vid olika tillfällen...

• Em1

Håller med Calles matte! Inte blir det orättvist!

Vi kör också med varannan jul. Och så kompletterar vi med en "lill-jul", antingen några dagar före eller efter lite beroende på hur det passar. Föredragsvis efter, så att man inte förtar känslan av den riktiga julaftonen. Vi har ju inga egna barn än, men om vi får det kommer vi att fortsätta på det viset.

• Miss Q

Ena året är *** hos oss (sin pappa, mig, och två småsyskon) den 23/12 & 25/12 och andra året är han här 24/12 men inte dagen innan & efter.
    Detta beror på att både vår familj och mammans familj har julfirande tre dagar i rad pga mkt skilsmässor osv.

När jag var liten vara jag alltid hos mamma på julafton och hos pappa juldagen.

Hur ni ska lösa det med barnen som "finns" kvar vet jag inte, de får ju lära sig helt enkelt eller så får ni väl spara några klappar till dess.

~Miss Q- med de sötaste ungarna i stan!~
  • Flinga 06

År ett är styvsonen hos sin pappa och firar nyår med mamma och år två tvärtom. Julklapparna får han hemma hos resp. förälder när han kommer dit.

• Hemma hos oss

När tjejen var mindre, delade vi på julafton.Halva dagen var. Det var stressigt för dottern.
    Nu är hon 15 år och de senaste åren har hon valt att vara hos mammafamiljen på julafton och pappafamiljen på juldagen. Hon har en lillebror hos pappa. De brukar spara en del paket som de öppnar tillsammans med tjejen på juldagen.
    Den här lösningen funkar fint för oss.

• Isabelles morsa

Vi har barnen varannan jul.
    Nu har vi en gemensam dotter, så det blir väl att när vi har barnen på lille julafton så får hon oxå öppna nån paket.
    Resten sparar vi till julafton.

♥Mi Corazón Isabelle♥
  • tomcar1

Hej !
    Min man får nästan aldrig ha sina barn över jul för biomamman och det är tråkigt. Vi har haft dem en hel julhelg på 9 år. Känns jättetrist !
    Mvh tomcar1

• VivviM

Min bonusdotter firar julafton med oss (mig, sambo och vår gemensamma dotter) då hennes mamma år alltid tar åt sig att jobba på julafton. Har funkat jättebra då hon vant sig vid att vara hos oss på julafton och åka till mamma på juldagen eller som iår på annandagen och fira en till jul där då. I år ska vi fira julafton hos mina föräldrar och hos sambons föräldrar på juldagen. (Vi har innan vi fick gemensamt barn delat på oss men ska nu köra varannan julafton hos mina och varannan hos hans föräldrar). Problemet vi har är väl att bonusdottern kanske känner sig åsidosatt när vi är hos min familj. Nog för att hon får paket och så av dem också men kanske inte lika mycket som vår gemensamma dotter. Bonusdottern är 6 vilket ju är en ålder då kvantitet är bättre än kvalitet men vi får föröka ladda upp med många små paket från oss så blir det inte orättvist. Pengamässigt får barnen lika från oss. Lilltjejen fattar ju inte mycket än...Känns dock som det kommer bli en del att tänka på många jular framöver för att alla ska bli nöjda och glada....

• Ess

Vi har alltid utdelning av julklappar några dagar efter jul (till min mans barn) då kommer de hit och får julklappar av oss och vi av dem, så våra gemensamma barn blir inte utan klapp då heller.

• Kazz4

vi har varannan jul och den som inte har jul har nyårs aftonen..... det funkar bara bra!
    Vi vet ju inte hur det kommer bli när tuva blir större med julklappar och så men som det har varit nu har han fått dom när han kommit till den föräldern som han inte varit hos på jul....
    För oss skulle det inte funka med att åka dit med juklapparna eftersom vi alltid firar jul borta och det redan är en massa stress med att hinna till alla och alla ska bada och klä på sig äta frukost osv.... halva dagen går ju åt att bli klar med allt.....

• godislover

vi kör varanan jul/nyårshelg och de funkar bra för oss.

• Fru Mi

I år är bonusbarnen hos mamma på julafton och hos oss på juldagen. Vår gemensamma son får klappar båda dagar. Detta har funkat bra i alla år.

• Fru Mi

Kan tillägga att bonusarna är varranat år julafton och varannat år på juldagen.

Svar på tråden Julfirande